Бах, Бетховен та Брукнер у Національній філармонії

Наталія Пономарчук. Фото: Ivan Borys

Концертну програму Київського камерного оркестру із низки шедеврів слухачеві було неймовірно важко обійти увагою. 11 грудня філармонічна публіка вітала колектив на чолі з Наталією Пономарчук вдосталь заповненим (за карантинними мірками) залом. І вдячно сприйняла три знамениті твори славетних авторів, для кожного з них вершинні у своєму жанрі.  

«Мистецтво фуги» Йоганна Себастьяна Баха, «Велика фуга» Людвіга ван Бетховена та Струнний квінтет фа мажор Антона Брукнера — усі твори були заявлені у виконанні струнного оркестру. Тому натхненну атмосферу очікування виконання ледь підсилювало інтерес. Адже перекладення тягне за собою вимоги, що є більш доступними виконавцям, відповідно, на соло клавірі, камеристам у струнному квартеті та струнному квінтеті. Відтак у топі високих стандартів диригентської роботи з таким матеріалом — безперервно жвавий баланс партій, філігранно витримане серед цього балансу голосоведення, вірність традиціям виконання тієї чи іншої епохи. 

Тим паче, що у концерті поєднались три епохи, і скласти цілісну репрезентацію їхніх рис додавало труднощів. Бароко, яке пропонує сучасним виконавцям брати до уваги звуковидобування на інструментах, для яких писав автор, класицизм, у якому логіка форми та її структурний розподіл часто стає в узголів’ї намірів композитора, а, отже, й завдань для інтерпретаторів… Також романтизм, в якому культ людських почуттів поєднується із їхнім найточнішим поліфонічним, гармонічним та драматургічним виразом.

 

«Мистецтво фуги»

У рівномірному розгортанні темпоритму, дібраній артикуляційній стратегії та однорідному, здебільшого «приглушеному» світловому рішенні він сповіщав про перший з етапів концепції диригентки. 

Незавершена фуга (Контрапункт XIV) задала тон усьому концерту глибиною втіленого задуму. Постійна пружність та піднесеність ритму підкреслювалась штриховою єдністю. Вибудувана форма виконання вела крізь застигле споглядання, аскетичне відсторонення (повну самостійність голосів фуги) до максимального стишення перед останнім розділом, який розпочався з нового тематичного показу і поступового нашарування фактурних пластів. Він, найбільш піднесений за динамікою, завершився коротким фінальним мотивом. Його лаконічність та водночас промовистість дозволили розгледіти все зачарування минулим, що непомітно розчинилось у моменті тиші перед гучними оплесками.

А загальна канва оригінальної інтерпретації залишила по собі міцну сріблясту нитку — до фуги Бетховена. 

 

«Велика фуга»

Від першого розділу («увертюри») оркестр представив театральну зустріч двох стихій. У першій монументальні «стовпи» довгих унісонних тривалостей зникли, смикнуті невеликим завершальним мотивом (наводячи згадку про минулий твір), а вага двох наступних фраз переводила терези назустріч другій сфері. Кардинальна різниця у контрасті між нею відобразилась у м’яких ланцюжках зітхальних інтонацій. Вона прокладала арку й до майбутнього Брукнера. 

Власне розділ з експозицією фуги виконавці висвітлили не як боротьбу (що, наприклад, притаманне одній із найвідоміших оркестрових інтерпретацій твору диригентом Фуртвенглером), а один стан вічного, цілеспрямованого пориву, де всі голоси виступають заодно. Через тривалий час він зник так само раптово, як і бахівська фуга — однак у найменшу мить трансформувався. Уже знайомий елегійний настрій підкреслювало нетрафаретне рішення показу та виділення низхідної інтонації по два звуки замість звичних чотирьох. Саме ця інтонація, уособлення діалектичної спорідненості стихій, все далі й далі відкривала інтерпретацію всепроникності у цьому концерті.  

Темпову різницю диригентка також врахувала, що ставало помітним упродовж наступного розділу твору. В ньому удавана танцювальність призвела до поступової драматизації. Насамкінець, повернення до початкового настрою не давало враження банального «від темряви до світла» — воно створювало баланс двох сфер. І переносило акцент в останній «акт» програми.

 

Струнний квінтет

Величний Струнний квінтет фа мажор є однією із символічних вершин нечисельної камерної музики Брукнера. Вигідно створений ідилічний образ першої частини підтримували оспівані широкі мелодичні ходи, розмірені тягучі переходи творів. Акуратно дотримані трелеві завершення фраз повертали до попередніх творів концерту. Характер, близький до легкої імпровізаційності, перейняла й друга частина, разом з її першою темою лендлеру. Відоме Adagio з переконливістю переносило у макровсесвіт симфонічних полотен Брукнера. А в осердя фіналу, що спершу відлунює спогадом лендлеру, композитор вводить фугу. Завершував грандіозний квінтет висновок, ода Музиці.      

У кожному творі диригентка з оркестром самовіддано розкрили цілу галерею її історії на трьох китах. Яскрава концепція концерту полягала у тому, що всі обрані композитори мають позачасові точки перетину. А глибока виконавська інтерпретація долучила слухачів до розуміння цього. 


Читайте також:

«Opera Lingua» — гіпертекст у метавсесвіті Opera Aperta

Про що мовчить Заратустра: криптомузична естетика vs. інтелектуальні ребуси

Балет «Стіна»: рух, що звучить

  1. Definitely believe that which you said. Your favorite justification seemed to be on the web the simplest thing to be aware of. I say to you, I definitely get annoyed while people consider worries that they just don’t know about. You managed to hit the nail upon the top as well as defined out the whole thing without having side effect , people could take a signal. Will likely be back to get more. Thanks

  2. Thanks for these pointers. One thing I also believe is credit cards supplying a 0 rate of interest often attract consumers in with zero rate, instant acceptance and easy on-line balance transfers, however beware of the number one factor that is going to void that 0 easy road annual percentage rate and to throw you out into the very poor house quick.

  3. Good article. It is quite unfortunate that over the last one decade, the travel industry has had to deal with terrorism, SARS, tsunamis, influenza, swine flu, as well as the first ever entire global downturn. Through everthing the industry has really proven to be powerful, resilient plus dynamic, obtaining new strategies to deal with hardship. There are continually fresh troubles and the possiblility to which the marketplace must just as before adapt and behave.

  4. You really make it seem so easy together with your presentation but I in finding this topic to be actually one thing that I think I would never understand. It kind of feels too complicated and very wide for me. I’m looking ahead on your next put up, I will try to get the cling of it!

  5. I have observed that of all types of insurance, health insurance coverage is the most controversial because of the conflict between the insurance policy company’s duty to remain afloat and the consumer’s need to have insurance cover. Insurance companies’ earnings on well being plans are incredibly low, consequently some businesses struggle to make a profit. Thanks for the ideas you talk about through your blog.

  6. I additionally believe that mesothelioma is a rare form of many forms of cancer that is normally found in these previously subjected to asbestos. Cancerous tissues form from the mesothelium, which is a shielding lining which covers many of the body’s organs. These cells commonly form inside the lining of your lungs, mid-section, or the sac which actually encircles one’s heart. Thanks for expressing your ideas.

  7. Almost all of what you point out happens to be supprisingly appropriate and that makes me ponder why I had not looked at this in this light previously. Your article truly did switch the light on for me as far as this issue goes. But there is actually 1 position I am not necessarily too comfy with so while I attempt to reconcile that with the core theme of the point, let me observe just what all the rest of your subscribers have to say.Nicely done.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *