Олена Корчова у Діалогах PRO: вибір бути українською музикознавицею

У новій програмі «Diaлоги PRO» її автор і ведучий Антон Жуков разом з кандидаткою мистецтвознавства, професоркою Національної Музичної Академії Оленою Корчовою обговорили проблеми сучасної української академічної музики, професію та роль музикознавця у музичному просторі, зв’язок української музичної культури з європейською та її формування в умовах колоніальної політики російської імперії у XVII-XX століттях. Ми занотували головне. 

Професія музикознавця

Професія моя справді специфічна. З одного боку вона ніби дуже вузька, але з іншого боку — таке собі, тилове забезпечення доволі широкого музичного світу. Все, що ми знаємо про музику: про виконавство, про освіту, про музичну критику — має певний бекграунд, за яким стоїть робота музикознавства. Музикознавці навчають музикантів, включно з солістами, включно з композиторами. Музикознавці пояснюють, в чому глибинні сенси роботи солістів і композиторів, формують певні первинні необхідні уявлення про ті чи інші події в широкому світі. Музикознавці показують, як пов’язані між собою суто музичні події і події широкого світу, позамузичного, позамистецького. Власне, пояснюють, як пов’язані між собою музика і життя.

Це фундаментальна професія, без якої неможливе було би функціонування того музичного простору, що необхідний для повноцінного людського життя, просякнутого музикою. Це, в тому числі, існування різної музики для різних людей. Я вже багато років з цікавістю спостерігаю за тим, хто що вкладає в поняття «музика», тобто, як окремі спільноти визначають для себе це поняття, що вони називають музикою. Але неспростовно одне: музика є вагомою складовою життя кожної без винятку людини. Музика — життєве явище, вкорінена реалія життя. 

Відношення до професії всередині музичної спільноти 

Офіційно ставлення до музикознавців всередині академічної спільноти, звісно, поважне, колегіальне, ставлення на рівних, з довірою, підтримкою та спільністю нашого функціонування в процесі. Але якщо говорити про глибинніші речі, які транслюються авторитетними музикантами, викладачами, очільниками, адміністраторами, то тут ми можемо помітити приховане всередині, в товщах нашого професійного буття, непорозуміння ролі музикознавця.

Тому що ми не продукуємо безпосередній творчий контент. Хоча всі музикознавці і вміють грати — а багато з нас роблять це дуже добре, на професійному рівні — але, як правило, не виступають в ролі безпосереднього музиканта, творця, не грають на сцені — це часом кидає на нас певну тінь сумніву: «а чи не можна було б обійтися без нас?».

Як ви потрапили в цю професію? 

Хотіла би створити красивий міф про те, що мріяла з дитинства, що з першого дня чи року життя рвалася в цю професію, але не буду, бо це не так. Я вчилася в музичній школі на відділі фортепіано, як і, мабуть, більшість майбутніх музикознавців. Мене туди привела подруга, «бойова» подруга, якій батьки наказали записатися в студію. Сама вона за півроку з’їхала з цієї теми, бо з’ясувалося, що у неї зі слухом зовсім складно, хоч і небезнадійно. Це потім я дізналася, що слух можна і треба розвивати, але не всі тоді про це знали, не всі вміли це робити. Одним словом, подруга відійшла в сторону, а я, як дитина доволі слухняна, не хотіла розчаровувати батьків. 

З часом перейшла зі студії в музичну школу, закінчила її одночасно з загальноосвітньою восьмирічкою, і тут стався оцей момент вибору. Чому я кажу, що напів випадково? По-перше, тому що мені надзвичайно пощастило з викладачем теоретичних дисциплін (сольфеджіо та музлітератури). В п’ятому класі до нас прийшла нова викладачка, яка щойно випустилася з музучилища. І, уже ближче до випускного класу, запропонувала нам готуватися до вступу в музичне училище.

Олена Корчова, Антін Жуков

Я і тоді ще серйозно не розглядала цю опцію, але іншою була — страждання в загальноосвітній школі, де були певні психологічні проблеми; тому я собі сказала «А чому би і не спробувати? Чому би і ні?». Я з легкістю здала іспити, і от уже на першому курсі музичного училища з’ясувалося, що оцей напів випадковий момент вирішив моє найближче майбутнє. Мені по-справжньому сподобалося. Це співпало з дуже раннім входженням в самостійне життя, адже училище знаходилося в Полтаві, а родом я не звідти. 

Потім була консерваторія. Я вступила вже озброєна не тільки знаннями музичного училища, але й дуже вагомим досвідом викладання музично-теоретичних дисциплін в сільській ДМШ. Один рік я проводила всі, без винятку, уроки сольфеджіо і музлітератури у всіх учнів. До речі, це було на батьківщині Сковороди, в Чорнухах. Цей досвід виявився безцінним, хоча і складним. І от на такому тлі я вступила в консерваторію.

За розподілом після її завершення (тоді ще існував державний розподіл) я потрапила в так звану Київську десятирічку. Тобто, в середню спеціальну школу-інтернат для обдарованих дітей. Найкращий заклад свого профілю в Києві, а можливо, навіть, в Україні. Там я пропрацювала більше 10-ти років, спочатку це була моє єдине місце роботи. І це теж був дуже непростий досвід, бо були різні групи, в яких доводилося викладати різні частини музичної літератури. Хтось може спеціалізуватися тільки на зарубіжній музичній літературі, хтось — (колись так було, вже, на щастя, ні) — викладає російську, хтось тільки українську. Ну от, новачкам — це, до речі, про секрети професії — зазвичай доводиться викладати все одразу. І це дійсно дуже загартовує.

Так, у мене є досвід викладання в сфері і української, і західної музлітератури. Я пропрацювала більше 10 років, аж поки не зрозуміла, що таки треба іти в науку, бо, якщо ми говоримо про академічне музикознавство, то воно невідривне він наукової надбудови, від досвіду навчання в аспірантурі, написання і захисту дисертації, і розбудови потім уже вузівської наукової кар’єри. І так сталося, що я на цей шлях вступила, вже не випадково, але теж не проторованим маршрутом. Тому що перерва в 10 років між завершенням консерваторії і навчанням в аспірантурі — це дуже суттєво. Ти повертаєшся в альма-матір, відчуваючи, що ти все забув, тебе всі забули, і не дуже комфортно себе почуваєш. 

Зараз, зазвичай, більшість моїх молодих колег, моїх учнів в тому числі, вони йдуть прямим маршрутом. Одразу по завершенні академії — аспірантура, швидке отримання наукового ступеня кандидата, як його раніше називали, тепер — доктор філософії. І далі уже знову ж таки треба робити вибір, чи залишатися в науці, чи залишатися в вузівській освіті, чи шукати інший, менш усталений і, можливо, на сьогоднішній день більш цікавий, принаймні, більш несподіваний шлях просування в професії.

Бути українською музикознавицею 

В Київській десятирічці, де зрештою мені доручили вести українську музичну літературу, я готувалася до викладання цього курсу, і, як студентка, писала влітку конспекти, озброївшись старим радянським підручником «Історія дожовтневої української музики» (на курсі більше йшлося про музику до початку ХХ століття). Мушу зізнатися, що на той час, на початок 90-х, більшість уроків в десятирічці відбувалися російською.

Зараз це долається, і є усвідомленою проблемою, яку треба вирішувати. Процес іде дуже динамічно. Але тоді, на початку 90-х років, не було такого гострого звучання цієї теми україномовного викладання. Це було питання персонального вибору. І от воно перед мною просто намалювалося, як великий знак, який я перед собою бачила, коли писала конспекти. І я зрозуміла, що мені слід вести ці уроки українською. Це був мій, так би мовити, «вихід в український світ», справжній, глибинний, до якого були підключені всі без винятку «інстинкти»: від особистісних до професійних.

Мова має колосальне значення. Мова — це тумблер, який ти переключаєш для того, щоб опинитися в іншій системі координат і іншій системі цінностей. Якщо ти не визнаєш цього, ти або не професіонал, або ти кривиш душею. Бо музикознавство — це «словесна» професія, заточена на мову. Її головним знаряддям є саме мова. Мова входить до професійного комплексу будь-якого музикознавця. Більше того, вона є фундаментом будь-якого професіонала-музикознавця. Слово письмове в наших текстах наукових, наших текстах публіцистичних, критичних, якихось прагматичних, методичних, і слово усне, слово мовлення на наших лекціях, на наших уроках, наших виходах в ефір. Тому оцей момент визнання своєї мови, прийняття її, момент переходу в свій рідний мовний контекст — це дуже-дуже важливо. І непросто. Ви запитаєте, чому? Тому що я ще належу до того покоління, яке здобувало професійну освіту російською мовою.

Мені пощастило, бо мій викладач з фаху, дуже відома професорка Тамара Франківна Гнатів — людина українськомовна, «українодумна», людина українських цінностей. Це десь підсвідомо нам прищеплювалося. Але система була російськомовна, і ми навіть не помічали можливого дисонансу і особливого значення оцієї ситуації. Нині, після вже років україномовної професійної практики, коли я відкриваю свій консерваторський диплом, написаний російською — я дивуюся. Мені потрібен якийсь момент адаптації, щоб згадати, чому це він російською написаний і як це так може бути.

Тамара Гнатів

Адже що є дуже дражливим, чутливим для викладача? В тому числі для викладача музичної літератури, чи історії музики, чи сольфеджіо, чи гармонії, будь-якої музично-теоретичної дисципліни? Важливим є продемонструвати свій професіоналізм, свою впевненість, свою перфектність. А коли ти тільки на етапі професійного засвоєння мови — інколи виникають збої, помилки в мовленні, виникають ступори, коли ти не можеш пригадати потрібне тобі українське слово. І це безмежно засмучує нас, лякає страхом впасти в очах наших учнів, показатися не достатньо професійними. І це одна з таких, на перший погляд, неглибинних, та насправді дуже сильних мотивацій, через які деякі мої колеги до сьогоднішнього дня не можуть переступити мовний бар’єр. 

Потім все-таки ви не писали дисертацію, і не побудували свою наукову кар’єру на українській музиці?

Аспірантам тут обирати не доводиться, це може зробити викладач. Але це рідкісні випадки, коли тема не співпадає з профілем кафедри. Тут не йдеться ні про які вибори морально-етичні, тут йдеться про розподіл, про специфікацію нашої професії, і я за нею пожиттєва «зарубіжниця». На то нема ради, як кажуть у Львові. 


Читайте також: Одна з подорожей у музичний модернізм: Terra стає Cognita


Але це не означає, що мені байдуже проблеми української музики, і як кажу своїм студентам, я веду підривну діяльність як зарубіжниця, що час від часу, користуючись певними ситуаціями, намагається все ж таки продемонструвати свою небайдужість. Я можу приєднатися до дослідження проблематики української музики, запропонувавши свою тему, можу написати статтю, особливо що стосується сучасної музики.

Це можливість зайти на українську територію, вона залишається для музикознавця будь-якого профіля: і того, хто займається старовинною музикою, і того, хто займається етномузикологією, фольклористикою і теорією музики. Нема жодних бар’єрів, все питання, насправді, у мотивації.

Українська музика у XVIII-XIX ст.

В Києві відбувались свої процеси, процеси доволі складні, суперечливі, і проблема вся в тому, що більшість перспективних, талановитих музикантів опинялися в Петербурзі. В Києві залишалися ті, у кого інакше лягла життєва карта. Ви питаєте, що чи хто в ті часи були в Києві. В Києві залишався, наприклад, Артемій Ведель. Ми маємо три геніальних постаті другої половини останньої третини XVIII століття. Це відомий на увесь світ Дмитро Бортнянський, якого давно росія приватизувала, привласнила і подає як свого перед класика, якщо говорити про період перед ХІХ століттям. Але це композитор неспростовних українських корінь.

Ми маємо Максима Созонтовича Березовського, абсолютного генія моцартівського рівня і так само українця за походженням, але пересадженого на санкт-петербурзський музичний ґрунт. І ми маємо Артемія Веделя, який не піддавався цій пересадці в силу, можна сказати, до краю розвиненого українського духовного інстинкту.

Тобто серед композиторів це був такий перший випадок, коли людина свідомо обирала український світ, якщо можна так сказати?

Серед композиторів такого рангу, такого вершинного рангу, можливо, і один з перших. Але в будь-якому разі оця трійця — це черговий після Дилецького, наш етап світового поступу, світових здобутків, абсолютно унікальної творчої спадщини. Тому що вони писали хорові духовні концерти. Це вже інший жанр, до речі, самі навіть музиканти, дехто плутається, чим відрізняється партесний концерт, партесний спів від хорового концерту зразка Бортнянського чи Веделя. Насправді відрізняється кількістю голосів. Типом структурування музичного матеріалу. І рівнем наближення музичної мови все ж таки вже до класичної.


Творчість Березовського, Бортнянського і Веделя — це не просто золотий фонд української музичної історії XVIII століття, за який ми власне повинні воювати в першу чергу. По-друге, це музика такої якості, такої глибини емоційної, такої чутливості, барв життя, якими людина оперує, що я навіть не знаю, з чим би це можна було б зіставити в світовій історії.


З приводу Києво-Могилянської академії: там був певний музичний факультет?

Там, Києво-Могилянська академія, наскільки я знаю, була створена за зразком європейських університетів: там викладалося сім вільних наук, включно з музикою. Музика була дійсно в центрі освітньої концепції. При академії існували в різні часи, навіть в різні століття, музичні колективи. Існував оркестр і, головне, існував хор, який в кращі часи нараховував до 300 співаків і це був один з найпотужніших київських хорів.

Коли ця освіта там зникла?

На початку ХІХ століття за часів Олександра Першого. Якщо не помиляюся, в 1819 році був на державному рівні прийнятий указ про перепрофілювання Києво-Могилянської академії на Духовну академії. Її згорнули як університет, як учбовий заклад колосального духовного впливу, і перетворили на учбовий заклад суто церковної орієнтації. І він в такому вигляді продовжив існувати, там продовжила по-своєму доволі інтенсивно розвиватися музично-освітня складова. Але такого безперечного зв’язку між діяльністю Києво-Могилянської академії і загальним функціонуванням української музичної освіти Київського музичного світу вже не було. Ця функція замісних центрів музичної освіти перейшла до українських університетів. 

При українських університетах в Харкові, в Одесі, трошечки згодом в Києві були музичні класи для всіх бажаючих, вже необов’язково. Там викладали серйозні фахівці, ви могли здобути цілком пристойну музичну освіту. Це було дуже важливо, враховуючи, що консерваторії, навіть училища ще не було. Але не було мережі таких закладів і в метрополії, тобто в Санкт-Петербурзі, в Москві. Ситуація була, в певний момент, приблизно рівна. Ну так мені здається. Аж поки не стався черговий виток осмислення з боку імперської влади, тих імперських російських умів, значення оцієї конкуренції на культурному фронті і в тому числі на музичному фронті.

Тому що вони програвали?

Не те щоби програвали. В Єкатерининські часи вони без нас взагалі не могли обійтися. Той період відомий тим, що кадрове наповнення придворної співацької капели, придворних театрів: головного і інших, — все це штатське наповнення — приблизно 80% (груба цифра, але адекватна) це кадри українські. І навіть були часи, коли важливі петербурзькі імперські структури очолювали українці, як Марко Федорович Полторацький, який керував придворною співацькою капелою, потім, до речі, ця посада перейшла до Дмитра Бортнянського. Тобто довгий час українці “кермували”, але вже в напрямку інтересів російської імперії.

В ХІХ столітті російська імперія схаменулася і почала цей процес контролювати. І уже такого безпосереднього персонального доступу українцям до петербурзького музичного ринку не було. І ситуація змінилася в тому сенсі, що російські кадри почали витісняти українські на маргінес, а маргінес виглядав як культурна провінція. І ще раз підкреслюю, що ця державна імперська культурна політика була спрямована на свідому провінціалізацію українського музичного світу, в тому числі київського.


Читайте також: Відкритий лист до колективу Національної музичної академії України


 

Грубо кажучи, в середині ХІХ століття, в 60-х роках, відкриваються одна за іншою петербурзька і московська консерваторії. І не відкривається київська консерваторія. В Києві відкривається училище в 1868 році.

Там — консерваторія, тут — училище. Тобто неможливо було опустити український музичний світ нижче, ніж рівень училища, проігнорувати, що є кадри, є потенціал, є професійна традиція. Проігнорувати цей факт було неможливо, але і допустити одночасне відкриття консерваторії і в Києві теж було неможливо.

Деякі пов’язують же виникнення училища з появою національного оперного театру в Києві?

Це теж, безумовно, але це питання вже інфраструктури: її цілісності та скоординованості. Але я не думаю, що це була головна причина, чому в Києві не відкривалася консерваторія. Не відкривалася вона від 68-го до 13-го, це майже 50 років, правильно? І 50 років пролонгації неможливо пояснити тільки отакою специфічною причиною, що там не було до певного часу, оперного театру.

Наскільки мені відомо, то першими викладачами в училищі дуже багато були іноземці, так?

Дуже багато було іноземців, особливо з числа німців, австрійців, представників австро-німецької культури…

Це теж було свідомо зроблено, чи ні?

Я не думаю, що це було зроблено свідомо, я думаю, що це було ситуаційно. Але от у випадку потрапляння українців на посаду викладачів — отам думаю, що вже включалися в тому числі і якісь абсолютно свідомі розрахунки. Я не настільки експерт саме в історії Київського музичного училища, яке потім стало Київською консерваторією в 13-му році, щоб це стверджувати. Але я можу сказати, що українці-музиканти, які добре орієнтувалися в тому, що відбувається, і якою є ідеологічна складова оцього начебто нейтрального, начебто суто професійного музично-освітнього процесу, вони своїми вчинками, своїми рішеннями показували, що відбувається, і демонстрували неможливість збереження справжнього українського національного інтересу от в цій системі, в системі імператорської музичної освіти.

В першу чергу я маю на увазі діяльність Миколи Віталійовича Лисенка, який робив спроби викладати в Київському музичному училищі, фактично з моменту його відкриття. На жаль, надовго його не вистачило, тому що він переконався в тому що, що неможливою є його позиція музиканта, який прагне перетворити музичну освіту Києва на українську і українськомовну музичну освіту. Він усвідомив, що це неможливо в умовах Київського музичного музичного училища, яке офіційно існувало під егідою ІРМТ, Імператорського російського музичного товариства. Імператорське це не просто собі такий формальний титул, це ідеологія, це сутність.

Лисенко це був перший випадок свідомого вибору українського музичного світу в ХІХ сторіччі?

Так. Це перший випадок, знову ж, коли ми говоримо про композиторів європейського масштабу, коли ми говоримо про тих музикантів, на біографії яких ми будуємо загальну лінію нашої музичної освіти. Кожен музикант, і рангу Лисенка, і скромнішого рангу, змушений був робити свій вибір, більше того, кожен музикант сьогодні робить цей вибір. До війни принаймні дуже багато музикантів змушені були робити цей вибір.

Це дуже непростий вибір: вибір між повноцінною, більш, як би сказати, більш резонансною, більш професійною кар’єрою і внутрішніми патріотичними, хай би як там пафосно це не звучало, переконаннями. Дуже складно зробити цей вибір, коли ти справжній митець, справжній музикант, для тебе дуже важливим заявити про себе світу. Дуже важливим є твоя власна мистецька творча реалізація.

Великий російський світ, так скажемо, за ХІХ сторіччя дійсно з’явився, так? Ми ж не можемо ігнорувати Глінку, кучкістів…

Безумовно, з’явився імперський російський світ, з’явилася імперська культура, в тому числі імперська російська культура. З’явилася вона у великій частині на основі українській і не тільки, але в тому ж числі український вливань. Знову ж таки з’явилася певна частина митців, в першу чергу композиторів, національна приналежність яких не є однозначною. У когось коріння українське, хто народився на території сучасної України і так далі. Це дуже складні питання, дуже непроста дискусія, яка у нас попереду.

І те, що зараз відбувається з Національною музичною академією, з питанням перейменування, вірніше, зняття імені Чайковського з назви Національної музичної академії, колишньої Київської консерваторії. Це, безумовно, резонанс цієї дійсно існуючої величезної дискусії. Але питання, чи можна цю дискусію експлуатувати в умовах військового часу і чи можна цю дискусію вирішувати адміністративними прямими кавалерійськими бліцкригами, на моє переконання — не можна. Зараз час прямих рішень тільки в частині очевидних українських пріоритетів.

А що українська музична освіта зробила, щоб повернутися в лоно Європи і європейського вектору за 30 років незалежності? 

Дуже багато. Насправді все, що вона могла зробити власними силами без системної підтримки держави, вона зробила. Прийняла болонську систему, зі скрипом… 

Певні речі змінилися. Не можу назвати себе великим експертом у Болонській системі, але, по-своєму, я розумію необхідність приєднання до неї, в тому сенсі, що це можливість повноцінної представницької комунікації будь-якого українського музичного вузу в Європі та можливість долучення до певних спільних процесів. Також ми отримуємо елементарну можливість обміну студентськими групами, окремими студентами, майстрер-класами з боку професури. Можливість включення в науковий процес, тобто, участь в наукових конференціях, можливість просування наукових українських здобутків в європейському та світовому музикознавчому просторі. Тобто, насправді, сенс у цьому є. Але в чому проблема?

Болонська система у нас впроваджується фрагментарно. Наприклад, така річ як академічна мобільність, тобто, можливість для студента обирати загальну тривалість свого навчання, брати академічну відпустку в порядку норми, а не виключення, і особливо, вчитися один семестр в одному ВУЗі, а інший семестр в іншому — в нашій музичній системі освітній це не запрацювали поки що. 

Чи відбувається комунікація викладачів та адміністрації з Європою? Чи є проблеми в цьому? 

Безумовно, відбувається. По-перше, комунікацію забезпечують самі музиканти. Вони активно виступають в Європі та світі з концертами, проектами, навіть майстер-класами і як учасники, і як творці майстер-класів. І науковці теж, але окремі. Ті, у яких уже є статус, які створили цей статус ще до початку історії з болонською системою і взагалі історії з такою широкою конверґенцією в європейський світ. Ті, у яких є гроші, тому що поїздка на конференцію вимагає великих грошей. Ми говоримо про період до початку ковіду, до нашого онлайн-існування. Не кажучи вже про інші нюанс вільного володіння іноземною мовою.

Цитують наших музикознавців? 

Так, думаю, що топ музикознавців цитують. Ми приєднані, але цей процес знаходиться на самому початку. Це для нас новація. Хоча це якраз дуже дієвий механізм для інтеґрації наших науковців в світ, стимуляції їхньої діяльності та підвищення престижу професії. Тобто, це дуже потужна мотивація, але треба розуміти, що на Заході ця система індексу цитування працює десятками років, а у нас ще не набереться і десяти років, якщо говорити тільки про офіційне функціонування. Насправді ж — ще менше. Вираховування індексу цитування — доволі складний процес: він прив’язаний до певних алгоритмів, одним з яких виступає офіційне представництво вченого через його університет, академію, консерваторію тощо.

Тобто, щоб індекс цитування запрацював у повну силу при наявності статей в зарубіжних наукових збірниках, треба представлятися не просто науковцем, а членом колективу навчального закладу. З такою простою та прагматичною штукою ваша публікація потрапляє у більшість реєстрів та систем, які займаються відслідковуванням наукової діяльності На жаль, коли справа доходить до таких простих, але життєво необхідних речей, то відбуваються певні збої. Отримати оцю офіційну e-mail адресу мені, наприклад, складно до сьогоднішнього дня. 

Тобто у вас її немає? 

Немає. Хоча запит я подавала. Можливо, треба було активніше цікавитися долею того запиту. Я не покладаю зараз провину винятково на адміністрацію, просто на рівні таких прямих умов функціонування індексу цитування відбуваються певні логістичні чи бюрократичні збої. По-перше, потрібно прозоро пояснювати науковцям, як працює ця система. Не так, як інколи нам на майстер-класах пояснюють дуже незрозумілою, майже програмістською, мовою, що таке Scopus чи Web of Science, а дуже просто, розуміючи, що ми авдиторія гуманітаріїв. По-друге, необхідне розуміння з боку адміністрації дуже тісного зв’язку між такими речами як офіційна е-мейл адреса та дієвий реальний індекс цитування. Поки що, якщо говорити про мої публікації, то індекс їхнього цитування накопичується переважно за рахунок вітчизняних публікацій. Тим не менш, я не знаю, як саме це організовано — не було можливості про це докладніше дізнатися. 

Ви відчуваєте себе європейкою? 

Я би хотіла відчувати себе європейкою. Безумовно, за рівнем професійних можливостей, особистісного досвіду та ментальних цінностей я стопроцентна європейка. Та за рівнем умов, в яких я здійснюю свою професійну діяльність, за рівнем можливостей, поки що я — потенційна європейка.

Розшифрувала Яна Романчук

Читайте також:

• Музикознавиця Лія Бетстоун про Ukrainian Contemporary Music Festival і концерт Notes from Ukraine

• «Страшна помста» Євгена Станковича: Credo, ergō sum?

• «Будинок “Слово”. Нескінчений роман» — фільм про нездійснене майбутнє. Розмова із Аллою Загайкевич

102 кометарів

  1. I think that a property foreclosure can have a important effect on the borrower’s life. Home foreclosures can have a Several to decade negative influence on a borrower’s credit report. The borrower who has applied for a mortgage or any kind of loans as an example, knows that a worse credit rating is definitely, the more tough it is to get a decent financial loan. In addition, it may possibly affect the borrower’s capacity to find a reasonable place to let or rent, if that gets the alternative housing solution. Good blog post.

  2. Someone essentially help to make significantly articles I would state. That is the first time I frequented your web page and so far? I amazed with the analysis you made to create this particular publish amazing. Magnificent process!

  3. I’ve observed that in the world today, video games are definitely the latest popularity with kids of all ages. Many times it may be out of the question to drag your kids away from the activities. If you want the very best of both worlds, there are several educational games for kids. Good post.

  4. Yet another thing I would like to talk about is that as opposed to trying to match all your online degree lessons on days that you complete work (since most people are fatigued when they get home), try to receive most of your classes on the week-ends and only a couple courses for weekdays, even if it means taking some time off your weekend. This is fantastic because on the saturdays and sundays, you will be far more rested plus concentrated upon school work. Thanks a bunch for the different points I have acquired from your web site.

  5. One more thing. I believe that there are many travel insurance websites of trustworthy companies that let you enter holiday details to get you the rates. You can also purchase your international travel insurance policy online by using your own credit card. All you have to do is to enter your current travel details and you can begin to see the plans side-by-side. You only need to find the system that suits your budget and needs after which use your bank credit card to buy it. Travel insurance on the internet is a good way to take a look for a respected company regarding international holiday insurance. Thanks for giving your ideas.

  6. I like what you guys are up too. Such smart work and reporting! Carry on the superb works guys I have incorporated you guys to my blogroll. I think it’ll improve the value of my web site 🙂

  7. I have observed that car insurance firms know the motors which are vulnerable to accidents and various risks. In addition they know what sort of cars are susceptible to higher risk and the higher risk they may have the higher the particular premium amount. Understanding the very simple basics associated with car insurance will allow you to choose the right sort of insurance policy which will take care of your needs in case you happen to be involved in any accident. Thanks for sharing the actual ideas on your own blog.

  8. Aw, this was a really nice post. In thought I wish to put in writing like this additionally ? taking time and actual effort to make a very good article? however what can I say? I procrastinate alot and not at all seem to get one thing done.

  9. Thanks for the suggestions you have provided here. Moreover, I believe there are a few factors that really keep your motor insurance premium lower. One is, to think about buying vehicles that are inside the good directory of car insurance organizations. Cars which might be expensive are usually more at risk of being robbed. Aside from that insurance coverage is also based on the value of your automobile, so the higher priced it is, then the higher your premium you have to pay.

  10. Hello there, There’s no doubt that your blog could possibly be having browser compatibility problems. Whenever I take a look at your site in Safari, it looks fine however, when opening in I.E., it’s got some overlapping issues. I just wanted to provide you with a quick heads up! Besides that, fantastic site!

  11. I have observed that car insurance providers know the cars which are vulnerable to accidents and various risks. They also know what types of cars are given to higher risk as well as higher risk they’ve got the higher the particular premium charge. Understanding the uncomplicated basics regarding car insurance just might help you choose the right types of insurance policy that could take care of the needs you have in case you get involved in any accident. Appreciate your sharing a ideas on your own blog.

  12. I have learned a number of important things via your post. I will also like to mention that there can be situation where you will obtain a loan and do not need a cosigner such as a Fed Student Support Loan. However, if you are getting a borrowing arrangement through a conventional loan service then you need to be ready to have a cosigner ready to enable you to. The lenders are going to base any decision over a few variables but the most significant will be your credit standing. There are some lenders that will furthermore look at your job history and make up your mind based on this but in many instances it will be based on on your scores.

  13. I was just looking for this info for some time. After 6 hours of continuous Googleing, at last I got it in your site. I wonder what’s the lack of Google strategy that don’t rank this kind of informative websites in top of the list. Generally the top sites are full of garbage.

  14. Hi there, simply become aware of your weblog thru Google, and located that it’s really informative. I?m going to watch out for brussels. I?ll appreciate should you proceed this in future. Numerous other folks will likely be benefited from your writing. Cheers!

  15. Thanks a bunch for sharing this with all folks you really understand what you are speaking approximately! Bookmarked. Please also talk over with my web site =). We will have a link trade agreement between us!

  16. Fantastic goods from you, man. I’ve understand your stuff previous to and you are just extremely fantastic. I actually like what you’ve acquired here, certainly like what you’re saying and the way in which you say it. You make it entertaining and you still take care of to keep it sensible. I can not wait to read far more from you. This is actually a terrific web site.

  17. These days of austerity as well as relative stress about taking on debt, many individuals balk resistant to the idea of using a credit card in order to make acquisition of merchandise or maybe pay for any gift giving occasion, preferring, instead to rely on a tried and trusted procedure for making transaction – cash. However, in case you have the cash available to make the purchase completely, then, paradoxically, that is the best time to use the card for several motives.

  18. Fantastic beat ! I wish to apprentice while you amend your website, how could i subscribe for a blog site? The account helped me a acceptable deal. I had been a little bit acquainted of this your broadcast offered bright clear concept

  19. I?m not certain the place you are getting your info, however great topic. I must spend a while finding out much more or figuring out more. Thanks for excellent info I was on the lookout for this information for my mission.

  20. You actually make it seem so easy with your presentation but I find this topic to be really something that I think I would never understand. It seems too complicated and very broad for me. I am looking forward for your next post, I will try to get the hang of it!

  21. Fantastic beat ! I wish to apprentice whilst you amend your website, how could i subscribe for a blog website? The account aided me a applicable deal. I have been a little bit familiar of this your broadcast offered shiny clear concept

  22. Wow, incredible blog structure! How long have you been blogging for? you make blogging glance easy. The overall glance of your website is wonderful, let alone the content material!

  23. I was extremely pleased to discover this web site. I wanted to thank you for ones time due to this wonderful read!! I definitely really liked every little bit of it and i also have you book-marked to see new stuff in your blog.

  24. An attention-grabbing dialogue is value comment. I think that it is best to write extra on this subject, it won’t be a taboo subject but typically people are not sufficient to talk on such topics. To the next. Cheers

  25. Hi, Neat post. There’s an issue together with your site in web explorer, could test this? IE still is the marketplace leader and a good component of people will pass over your fantastic writing due to this problem.

  26. I?m impressed, I have to say. Actually rarely do I encounter a blog that?s both educative and entertaining, and let me let you know, you will have hit the nail on the head. Your concept is outstanding; the problem is one thing that not sufficient people are talking intelligently about. I’m very happy that I stumbled throughout this in my search for something relating to this.

  27. More importantly, TCGA RNA seq analysis shows that SLC9A3R1 expression is higher specifically in ERО± BC patients compared to normal tissue or other subtypes Supplementary Figure 10B amazon priligy Monitor Closely 1 iloperidone increases levels of losartan by affecting hepatic intestinal enzyme CYP3A4 metabolism

  28. Youre so cool! I dont suppose Ive learn anything like this before. So nice to seek out somebody with some original ideas on this subject. realy thanks for starting this up. this web site is one thing that is wanted on the internet, someone with slightly originality. useful job for bringing something new to the internet!

  29. What?s Happening i am new to this, I stumbled upon this I’ve found It positively useful and it has aided me out loads. I’m hoping to contribute & assist other customers like its helped me. Great job.

  30. I blog often and I seriously thank you for your information. Your article has really peaked my interest. I am going to take a note of your blog and keep checking for new details about once a week. I subscribed to your Feed too.

  31. You are so awesome! I do not believe I’ve read anything like this before. So great to find somebody with some unique thoughts on this issue. Seriously.. thank you for starting this up. This site is something that is needed on the web, someone with a little originality.

  32. I must thank you for the efforts you have put in writing this website. I really hope to see the same high-grade content from you later on as well. In fact, your creative writing abilities has encouraged me to get my own, personal website now 😉

  33. Good post. I learn something new and challenging on blogs I stumbleupon every day. It’s always interesting to read articles from other authors and use a little something from their web sites.

  34. Along with every little thing which appears to be building within this specific subject matter, a significant percentage of perspectives are generally rather exciting. On the other hand, I am sorry, but I do not subscribe to your entire plan, all be it refreshing none the less. It seems to me that your comments are actually not entirely justified and in simple fact you are generally yourself not really thoroughly confident of the assertion. In any case I did enjoy looking at it.

  35. An impressive share, I simply given this onto a colleague who was doing slightly analysis on this. And he in fact bought me breakfast because I found it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the deal with! However yeah Thnkx for spending the time to debate this, I feel strongly about it and love studying more on this topic. If potential, as you turn into expertise, would you thoughts updating your weblog with extra particulars? It is extremely useful for me. Huge thumb up for this weblog publish!

  36. I have noticed that of all sorts of insurance, health insurance is the most marked by controversy because of the clash between the insurance coverage company’s obligation to remain profitable and the user’s need to have insurance policies. Insurance companies’ profits on wellbeing plans are very low, therefore some organizations struggle to profit. Thanks for the thoughts you reveal through this website.

  37. What i do not realize is actually how you are not really much more well-liked than you might be right now. You’re very intelligent. You realize thus significantly relating to this subject, produced me personally consider it from numerous varied angles. Its like women and men aren’t fascinated unless it is one thing to do with Lady gaga! Your own stuffs outstanding. Always maintain it up!

  38. We are a group of volunteers and starting a brand new scheme in our community. Your site provided us with valuable information to paintings on. You’ve performed an impressive process and our whole community will be grateful to you.

  39. It’s my opinion that a property foreclosures can have a significant effect on the debtor’s life. Foreclosures can have a 6 to ten years negative relation to a debtor’s credit report. A new borrower that has applied for a mortgage or any loans even, knows that a worse credit rating is actually, the more complicated it is to acquire a decent loan. In addition, it might affect the borrower’s chance to find a reasonable place to lease or rent, if that will become the alternative homes solution. Great blog post.

  40. I am extremely impressed along with your writing talents as well as with the layout for your weblog. Is this a paid topic or did you customize it your self? Anyway stay up the nice quality writing, it is rare to look a great weblog like this one nowadays..

  41. Good post. I study one thing tougher on different blogs everyday. It should always be stimulating to learn content material from other writers and follow a bit of one thing from their store. I?d prefer to make use of some with the content on my blog whether or not you don?t mind. Natually I?ll provide you with a link on your net blog. Thanks for sharing.

  42. Oh my goodness! Awesome article dude! Thank you so much, However I am encountering troubles with your RSS. I don’t understand the reason why I can’t join it. Is there anyone else getting identical RSS problems? Anybody who knows the solution can you kindly respond? Thanks!!

  43. One other issue is when you are in a predicament where you will not have a co-signer then you may really need to try to make use of all of your educational funding options. You will find many funds and other scholarship grants that will give you money to assist with college expenses. Thanks alot : ) for the post.

  44. Thanks for sharing excellent informations. Your web-site is so cool. I’m impressed by the details that you have on this blog. It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this website page, will come back for more articles. You, my pal, ROCK! I found just the info I already searched all over the place and simply couldn’t come across. What a great website.

  45. Excellent post. I used to be checking constantly this blog and I am impressed! Very useful info particularly the ultimate phase 🙂 I take care of such info a lot. I was seeking this certain info for a very long time. Thanks and good luck.

  46. I’ve been surfing online greater than three hours nowadays, but I never found any fascinating article like yours. It is pretty value sufficient for me. Personally, if all web owners and bloggers made good content as you probably did, the web might be much more helpful than ever before.

  47. I have noticed that in unwanted cameras, exceptional receptors help to {focus|concentrate|maintain focus|target|a**** automatically. These sensors regarding some surveillance cameras change in in the area of contrast, while others make use of a beam of infra-red (IR) light, particularly in low light. Higher spec cameras often use a mixture of both devices and might have Face Priority AF where the dslr camera can ‘See’ a new face and focus only in that. Many thanks for sharing your notions on this weblog.

  48. The crux of your writing while appearing agreeable originally, did not really sit perfectly with me personally after some time. Somewhere throughout the sentences you were able to make me a believer but only for a while. I however have a problem with your leaps in logic and one would do well to help fill in those breaks. If you actually can accomplish that, I could certainly be impressed.

  49. I’ve learned some new things by means of your website. One other thing I want to say is newer laptop or computer os’s often allow more memory to use, but they also demand more memory space simply to run. If a person’s computer is not able to handle a lot more memory and also the newest software requires that storage increase, it can be the time to buy a new Computer. Thanks

  50. I also believe that mesothelioma is a uncommon form of melanoma that is normally found in individuals previously exposed to asbestos. Cancerous cells form within the mesothelium, which is a shielding lining which covers many of the body’s bodily organs. These cells usually form inside lining from the lungs, abdominal area, or the sac which encircles the heart. Thanks for giving your ideas.

  51. Having read this I believed it was very enlightening. I appreciate you finding the time and effort to put this informative article together. I once again find myself spending a significant amount of time both reading and posting comments. But so what, it was still worthwhile.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *