Іван Остапович і Тарас Демко про успішний культурний менеджмент в Україні Текст готувала Марина Антонова

Упродовж 24–25 березня Міжнародна студентська науково-практична конференція Fresh Science від Студентського наукового товариства Octopus (Національна музична академія України імені П. І. Чайковського) об’єднала зіркових спікерів в одному онлайн-просторі — музикантів, музикознавців, музичних менеджерів.

Публікуємо головні тези з виступу директорів Львівського органного залу Тараса Демка та Івана Остаповича. Розмову вів Олександр Островський.

Тарас Демко: У 2010 році ми з Іваном почали організовувати концерти з найбожевільнішої, найамбітнішої ідеї у нашому житті – постановки опери. Це вдалося втілити у 2011 році. Увесь той процес був дуже захопливий, цікавий, він об’єднав величезну кількість людей і процесів. З того моменту ми відкрили для себе менеджмент.

Увесь менеджмент поділяється на три великих сегменти, це: Виробничий менеджмент: ти щось продукуєш, координуєш багато різних процесів. Фінансовий менеджмент: будь-яке дійство передбачає якісь кошти або навпаки безкоштовність, мотивацію. Все це стосується управління потоками ресурсів. Менеджмент розвитку, інновацій. Творити щось, що вже було — дуже просто, але воно не буде мати свого розвитку і місця у світі – тому й інноваційний. Взагалі всі ці три сфери надзвичайно важливі, треба тримати їх в голові, коли організовуєш концерт.

Що ж до нашого досвіду. Іване, чому у нас 10 років тому виникла ідея зробити той концерт?

Іван Остапович: Це відчуття, яке знайоме багатьом поколінням музикантів, — коли чогось справді не вистачає в нашому публічному музичному просторі. Не вистачає критики, якісних закордонних музикантів, якісного спілкування, обміну досвідом між Україною і Заходом. Десять років тому я почувався ніби в ізоляції. Ідея щось робити виникла від того, що чогось не вистачало.

Ми починали з постановки «Еврідіки» Якопо Пері — опери 1600 року, першої, яка дійшла до наших днів. У нас було близько 35 виконавців, а тому відразу ж постало питання організації музикантів, нотного матеріалу, промоції. Граблі, на які ми часто наступали впродовж проєкту, стимулювали нас до подальшого розвитку.

Тарас Демко: Тоді ж у 2010 році ми почали осмислювати себе, як певне коло людей, і назвали себе «Collegium Musicum», за прикладом барокових угрупувань митців, музикантів, до яких входили дуже знакові особистості музики в той час. Там були і Бах, Гендель і Телеман. Такі «Колегіуми» були у великих містах Західної Європи німецькомовного світу. В якихось містах вони існують й досі.

З 2011 до 2017 року ми організували тисяч п’ять проєктів. Тільки у Львові ми взяли участь у всіх фестивалях, які тільки можна уявити: музичні, інноваційні, рейви. Всяке там було, але хотілося більшого. Ми стали юридичною особою: зареєстрували громадську організацію, відкрили банківських рахунок. Тобто продовжили свою історію уже як організація.

У менеджменті дуже важливо розуміти свої сильні та слабкі сторони, можливості та загрози. Це називається SWOT-аналіз (від англ. Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats). Треба розуміти завжди, які ці чотири підвалини твого продукту, проєкту, того що ти робиш.

У 2017 році ми з Іваном очолили Львівський будинок органної та камерної музики. Це концертний зал з гігантським інструментом, який звучить просто неймовірно — нашим органом; це роялі, сцена, атмосфера. Все це також вимагало розвитку.

У нас з’явився ще один великий обов’язок не тільки перед собою, як приватними людьми, а й перед цілою громадою міста, тому що Львівський органний зал — це муніципальний зал, який підпорядковується львівській міській раді. Потрібно було прокачати навчики на зовсім інший рівень, поспілкуватися з величезною кількістю людей, отримати велику кількість знання і зробити багато проєктів, які дозволили від просто красивих слів перейти до реальних справ.

Нещодавно ми презентували результати 2020 року. У Києві, в Укрінформі була велика пресконференція за участі наших партнерів, колег і там був один знаний музикознавець з Києва — Юрій Чекан, який сказав, що ми не просто концертний зал, товариство. За його словама наша організація — це культурний хаб, який об’єднує громадське, муніципальне, державне і активістське.

Як раз в той час, рік тому, ми заснували третій такий важливий інтерфейс нашого менеджерського образу — це «Галицьке музичне товариство». Його заснували не тільки ми з Іваном і воно є набагато ширше ніж Львівський органний зал, ніж ГО «Collegium Musicum», ніж просто менеджмент. Це об’єднання знакових музикантів, відомих людей і громадян, яким небайдужа музика — «Галицьке музичне товариство». Це третя організація, яку ми представляємо. Вона потрібна для того щоби об’єднати експертів, музикознавців, музикантів.

Тарас Демко

Олександр Островський: Які джерела фінансування громадської організації?

Тарас Демко: «Collegium Musicum» не має стабільного фінансування, вона працює на проєкт. Наприклад, ми організовуємо фестиваль, присвячений Станіславу Людкевичу — «Людкевич Фест». Три останні роки він отримував фінансування від Львівської міської ради. Останні два проєкти великі були фінансовані Українським культурним фондом і  розробка мобільного додатку також за підтримки Українського культурного фонду. Велика інтенсивність роботи у поєднанні з тими інтерфейсами які підсилюють вплив є для нас дуже важливими.

Справа в тому, що для нас дуже важлива роль медіа. На нашу думку медіа – це все. Іван походить із сфери класичної музики, я, за своєю першою освітою — зі сфери філології. Усе це про комунікацію. Колись я досліджував такого важливого поета в історії всесвітньої літератури як Томаса Еліота. Я досліджував в його складній поемі тему інтертекстуальності.  Інтертекстуальність — це коли, щось пов’язане з іншим текстом. Наприклад мультик «Family Guy», коли багато флешбеків кидають нас на різні історичні чи медійні речі.

Інтертекстуальність дозволяє зрозуміти всім нам, що медіа поєднує і дає можливість з’єднувати наші наявні досвіди: емпіричний та емоційний. І тому, говорячи про медіа, треба розуміти, що це та сфера людського життя, яка дуже сильно розвивається. Це наші соцмережі і взагалі кожен з нас — це медіа. Ми транслюємо щось, кожен з нас має свободу слова, ми можемо транслювати будь що. Маючи свободу слова — ми маємо також велику відповідальність: що ми транслюємо?

Ми транслюємо музику, ми працюємо з високим мистецтвом, яке на нашу думку є дуже цінним. Ця музика є сама комунікацією, але ми комунікуємо про музику, тобто про комунікацію.

Олександр Островський: Чи можливо державній інституції прожити без такого «донорського» підживлення?

Іван Остапович: У нас є класифікація державних інституцій: національні, академічні, концертні зали, театри, комунальні установи. Наша інституція, наприклад, концертний зал, комунальний заклад з муніципальним комунальним центром.

За державним класифікатором суто у фінансуванні — це найнижча ланка. Є наказ Міністерства, який за тарифнимм розрядами класифікує всі наші зарплати, за рамки цього ми не можемо вийти . Але також потрібно мати якійсь відділ розвитку, думати по майбутнє. Можна собі планувати, наприклад, що через п’ять років у нас буде крутий зал і в нас виступатимуть Лондонський симфонічний оркестр, або Берлінський, тобто встановити собі найвищу планку.

Фінансування державних закладів не є сильно обмеженим. Вижити цілком можливо, але ідеться про ефективний і правильний розподіл своїх ресурсів і розуміння перспективи.

Тарас Демко: Органний зал зараз реалізовує декілька стратегій. «Ukrainian Live» — українське наживо. Це промоція української музики у світовому контексті. Що ж до «Галицького музичного товариства», то його місія — це бути аніматором мистецького життя, об’єднувати і зміцнювати кожного його учасника. Місія «Collegium Management» — бути активним менеджерським середовищем. Ми хочемо презентувати молодих виконавців у різних містах України та Європи і поширювати інформацію про це — також місія, яка реалізовується спільно, завдяки величезній кількості мотивованих людей.

Олександр Островський: Так склалося, що Львів асоціюється з можливістю послухали західних музикантів. Наскільки активно європейські культурні асоціації співпрацюють з нашими, чи зв’язок тільки починає формуватися?

Іван Остапович: На мою думку, цей зв’язок тільки починає формуватись, але проблема тут не в західних організаціях, а в наших. У нашому мисленні, українському, залишається те відчуття що ми ніби трішки ізольовані. Ми повинні більше їздити, більше спілкуватися із Заходом, з іншими установами для того щоб зрозуміти: там є багато можливостей, і там відкриті до наших ідей, дуже свіжих, порівняно з тими країнами, де традиція, скажімно, симфонічного музикування існує вже 400 років.

Тарас Демко: Хочу додати ще про дуже різні системи цінностей. У Берліні, наприклад, філармонію підтримує Федеральний банк Німеччини уже впродовж 100 років. Очевидно, що банку це не тільки репутаційно, але і фінансово страшенно вигідно, тому що вони платять менші податки. А нам стало страшенно вигідно тепер, тому що нарешті в Україні прийняли знижену ставку ПДВ для культури. Раніше ми платили з усіх проданих квитків 20% ПДВ, як платить будь-який бізнес. Тепер, продавши квитки на певну суму, ми платимо тільки 7%. 13% ідуть на нашу ж діяльність, це економія коштів.

Іван Остапович:  Кілька років тому у нас був великий проєкт спільно з лондонським лейблом «Toccata classics», ми там видали три диски за участю нашого оркестру. Про все домовилися: репетиції, програма, диригент, виконавці, гонорари. Постало питання: як підписати контракт?

У нас є юрист, який згідно з нашим законодавством повинен підготувати документи. Їх ще треба перекласти англійською, після чого українська юридична термінологія виглядає як повна нісенітниця. Ми надсилаємо цей контракт в Англію, вони дивляться: «Що це таке взагалі? Що це за демагогія?». Там все набагато простіше.

Ще один момент, який ускладнює інтеграцію із Заходом. В Україні за законодавством фінансове планування відбувається тільки на рік, тому всі кошти до кінця року ми маємо освоїти, використати, адже потім вони згорають. Відповідно, як ми можемо планувати фестиваль через 3 роки? Це обмежує мислення наших концертних установ.

Ми нещодавно подавали спільний грант з однією німецькою філармонією і в них в статуті прописано: фінансове планування відбувається на 3 роки. Чи, наприклад, шведські організації. Вони самі можуть обирати період фінансового планування, воно прописується і не згорає через рік.

Олександр Островський: На яких умовах ви запрошуєте оркестр? Оскільки у вас в штаті 25 людей, як відбувається укладання угод з іншими людьми?

Тарас ДемкоОрганний зал має у своєму штаті тільки трьох артистів, які тут виступають. Ми дуже хочемо розширити цей штат, але це дуже складно в нашій країні. Складно формувати супер-класний репертуар щомісяця, знаючи, що в тебе дуже обмежені адміністративні можливості. Але в нас безмежні можливості запрошувати когось ззовні.

Іван Остапович: Це проєктний оркестр, який збирається під певні проєкти. Ми стараємося, щоб вони були стабільні. Залежно від мети і цілей, і від ідеї, інколи, це підтримка державного фінансування, інколи це грантові кошти.

Іван Остапович

Олександр Островський: За яким принципом ви відбираєте програму для Львівського органного залу і для Ukrainian Live?

Тарас Демко: У нас є кілька векторів, які завжди мають бути присутні у репертуарі. Наприклад, Львівський органний зал трактує програми, як продукти. Кожна програма повинна, по-перше, розкривати наші сильні сторони. Також ми трактуємо наш репертуар як таку битву, війну з великою кількістю різних факторів.

Перша — це війна з байдужістю аудиторії. Уявіть собі Львів — величезна концентрація амбітних установ, закладів і людей, які хочуть щось зробити, або кудись прийти. Ми воюємо за цю публіку, хочемо, щоб приходили саме до нас. Тому потрібно робити щось цікаве.

З іншого боку є люди, які хочуть приходити на вже перевірене. Тому потрібно одночасно залишати щось дуже традиційне. Музика Баха у нас буде завжди, незмінний топ продажів — це «Пори року» Вівальді, але в різних варіаціях.

І, звісно, це новаторські речі, імена, колаборації. Наприклад, із запровадженням карантину ми перенесли кілька дуже важливих проєктів: це колаборація із відомою сопрано Наталею Степаняк і камерним оркестром із Тернополя.

Що стосується Ukrainian Live, то тут для нас важливо торкатися білих плям української музики. Ми щось читаємо, дивимося і спілкуємося, і точно маємо якісь свої принципи і переконання, що так би не мало бути, але чомусь воно в нас так є. Власне, це філософія Ukrainian Live, вона має змінити історію.

Іван Остапович: Зі свого музикантського досвіду розповім, що загалом ми знаємо дуже мало про свою музику. Скажімо, про композиторку Стефанію Туркевич я дізнався ще у Львові, коли музикознавиця Стефанія Павлишин презентувала по неї книжку. Але не було нот, не було відомостей. Потім з’явилися оцифровані ноти. Чому б їх не виконати? Чи, наприклад, Станіслав Людкевич, до якого ми часто апелюємо. Я не скажу, що Людкевич — це мій улюблений композитор, але в консерваторії всі хоровики знають, що Людкевич — це «Кавказ». Всі його диригували.

Але насправді Людкевича таким зробила радянська пропагандистська система, адже в його ранній творчості було дуже багато пошуків. Наприклад, ще два ранніх фортепіанні концерти, про які ніхто не знає, навіть піаністи. І ледве не в кожного композитора, якщо копнути трохи глибше, можна щось знайти щось цікаве, що не вписується у звичну систему уявлень про цього композитора.

Згадаймо Лятошинського, Ревуцького, харківського композитора Клебанова. Дуже багато різної музики, яку ми дуже мало знаємо. Ukrainian Live — це точкові пошуки справжньої ідентичності української музики як би ми це бачили.

Тарас Демко: Іван дуже любить проводити багато часу в архівах. З нашого вікна видно такий червоний дах — це бібліотека Василя Стефаника, мистецький відділ. Там є дуже давні рукописи, багато всяких старих, пожовклих паперів, на яких можна знайти щось цікаве. Минулого року Іван там знайшов партитури Порфирія Бажанського. Це такий композитор, який нікому невідомий, окрім кільком дослідникам. Він був священиком, дослідником бджіл, галицьким інтелігентом. Виявилося, що він написав дуже багато опер і камерної музики. Воно просто є в архівах, належим чином збережене і описане, але воно б мало звучати! І чому б не ми відкриваємо це? Ми можемо трактувати цей проєкт, «Порфирій Бажанський – опери», як таку родзинку 2021 року.

Спільно з радіо «Сковорода» ми будемо робити подкасти з його опер. У сучасному світі оперним театрам дуже складно організувати велику кількість публіки, нові постановки, прем’єри. Ми вирішили зробити цей проект аудіальним. Тут будуть просто опери у форматі аудіо із доповненою звуковою реальністю.

Ми завжди думаємо: «Чому і кому це може бути цікаво?». Від нас ніхто не вимагає інноваційності, але нам так цікавіше жити, і нам здається, що в цій сфері це саме те, що потрібно. Ми працюємо тільки з тими сенсами, цінностями, які цікаві нам.

Олександр Островський: Яку літературу порадите почитати з культурного менеджменту?

Іван Остапович: Краще читати різну літературу, не тільки суто про менеджмент. Скільки б ми не читали менеджерської літератури, важко знайти таку, яка б допомогла в фінансових, юридичних умовах саме нашої сфери класичної музики і в нашому українському контексті. Основні ж питання ви знайдете в будь-яких книжках з менеджменту.

Тарас Демко: Я дуже раджу прочитати вам нашу майбутню книжку про менеджмент, яку ми пишемо. Весь процес у нашій країні дуже стрімко змінюється, в першу чергу, завдяки Українському культурному фонду, який освіжує всю сферу. Тому, ми не надто активно, але впевнено працюємо над нашою книжкою про якісь такі рефлексії, про що ми говоримо зараз.

І хотів би дуже порадити літературу організації «Nesta». Вона створена завдяки «British Council» в контексті такого глобального проєкту, як «Creative Enterprise». Минулого року я взяв участь в цьому «вишколі». Там ви знайдете про всі такі корисні речі як розвиток, інноваційність, фінансове моделювання, маркетингові речі.

Читайте також: Як стати успішним диригентом? Поради від Оксани Линів


The Claquers живе завдяки нашим читачам. Підтримайте нас на Patreon

42 кометарів

  1. Hello, Neat post. There is a problem together with your site in web explorer, may check this? IE still is the market leader and a large part of folks will miss your fantastic writing because of this problem.

  2. I have realized that of all different types of insurance, medical care insurance is the most debatable because of the discord between the insurance cover company’s need to remain afloat and the user’s need to have insurance. Insurance companies’ income on overall health plans are extremely low, hence some providers struggle to make a profit. Thanks for the ideas you discuss through this website.

  3. Youre so cool! I dont suppose Ive read anything like this before. So good to seek out any person with some authentic ideas on this subject. realy thanks for beginning this up. this web site is one thing that is wanted on the net, someone with a bit originality. useful job for bringing one thing new to the internet!

  4. Excellent post. I was checking constantly this blog and I’m impressed! Extremely helpful info specially the last part 🙂 I care for such info much. I was seeking this particular information for a long time. Thank you and good luck.

  5. Thank you for another informative site. Where else could I get that kind of info written in such a perfect way? I’ve a project that I’m just now working on, and I have been on the look out for such info.

  6. What i do not realize is actually how you’re not actually much more well-liked than you may be right now. You’re very intelligent. You realize thus considerably relating to this subject, made me personally consider it from a lot of varied angles. Its like men and women aren’t fascinated unless it?s one thing to do with Lady gaga! Your own stuffs nice. Always maintain it up!

  7. A person necessarily help to make severely articles I would state. That is the very first time I frequented your web page and thus far? I amazed with the research you made to create this particular publish incredible. Great job!

  8. Hey There. I discovered your weblog using msn. This is an extremely smartly written article. I?ll be sure to bookmark it and return to read extra of your useful information. Thanks for the post. I will definitely comeback.

  9. It is indeed my belief that mesothelioma is actually the most deadly cancer. It’s got unusual attributes. The more I look at it the greater I am certain it does not conduct itself like a true solid tissues cancer. In case mesothelioma is often a rogue viral infection, therefore there is the prospects for developing a vaccine plus offering vaccination for asbestos open people who are really at high risk regarding developing long run asbestos connected malignancies. Thanks for giving your ideas about this important ailment.

  10. I’ve been browsing online more than three hours today, yet I never found any interesting article like yours. It?s pretty worth enough for me. In my view, if all web owners and bloggers made good content as you did, the web will be much more useful than ever before.

  11. Good post. I study one thing more challenging on completely different blogs everyday. It’ll all the time be stimulating to read content from different writers and observe a bit of one thing from their store. I?d want to make use of some with the content material on my blog whether you don?t mind. Natually I?ll offer you a link on your web blog. Thanks for sharing.

  12. There are definitely loads of particulars like that to take into consideration. That is a great point to carry up. I provide the ideas above as basic inspiration but clearly there are questions just like the one you convey up where a very powerful factor shall be working in honest good faith. I don?t know if finest practices have emerged round issues like that, but I’m certain that your job is clearly recognized as a fair game. Both girls and boys really feel the impression of just a second?s pleasure, for the rest of their lives.

  13. Thanks for your suggestions. One thing I’ve got noticed is banks and also financial institutions have in mind the spending habits of consumers and also understand that many people max away their credit cards around the holidays. They prudently take advantage of this real fact and commence flooding a person’s inbox along with snail-mail box along with hundreds of no-interest APR card offers shortly when the holiday season concludes. Knowing that if you are like 98 of the American general public, you’ll soar at the possiblity to consolidate financial debt and transfer balances towards 0 interest rate credit cards.

  14. I really love your blog.. Excellent colors & theme. Did you build this amazing site yourself? Please reply back as I’m wanting to create my own personal site and would love to find out where you got this from or what the theme is called. Thanks!

  15. There are some attention-grabbing points in time on this article however I don?t know if I see all of them middle to heart. There’s some validity however I will take hold opinion till I look into it further. Good article , thanks and we would like more! Added to FeedBurner as effectively

  16. Something else is that while looking for a good on the web electronics retail outlet, look for web stores that are frequently updated, trying to keep up-to-date with the newest products, the most effective deals, along with helpful information on products and services. This will ensure that you are doing business with a shop that stays over the competition and gives you things to make knowledgeable, well-informed electronics expenditures. Thanks for the significant tips I have learned from your blog.

  17. Throughout the grand design of things you get a B- for effort. Where you actually lost me was first on all the particulars. You know, people say, details make or break the argument.. And it couldn’t be more true here. Having said that, let me tell you exactly what did work. The text can be really engaging and that is most likely the reason why I am making an effort in order to opine. I do not really make it a regular habit of doing that. Second, whilst I can certainly notice the jumps in reasoning you come up with, I am definitely not confident of how you seem to unite the details which inturn produce your conclusion. For now I shall subscribe to your point but trust in the foreseeable future you link your dots much better.

  18. Hey very nice website!! Man .. Beautiful .. Amazing .. I will bookmark your website and take the feeds also?I am happy to find a lot of useful information here in the post, we need work out more strategies in this regard, thanks for sharing. . . . . .

  19. Hello There. I discovered your weblog using msn. This is an extremely neatly written article. I?ll make sure to bookmark it and return to read more of your useful information. Thanks for the post. I will definitely comeback.

  20. I figured out more a new challenge on this fat reduction issue. One issue is a good nutrition is highly vital if dieting. An enormous reduction in junk food, sugary foodstuff, fried foods, sugary foods, red meat, and white-colored flour products could possibly be necessary. Keeping wastes unwanted organisms, and wastes may prevent objectives for losing belly fat. While particular drugs momentarily solve the issue, the unpleasant side effects will not be worth it, and they also never give more than a short lived solution. This is a known proven fact that 95 of fad diets fail. Thank you for sharing your thinking on this website.

  21. One more issue is that video gaming has become one of the all-time most important forms of recreation for people of various age groups. Kids play video games, and adults do, too. The particular XBox 360 is among the favorite games systems for folks who love to have a lot of video games available to them, as well as who like to experiment with live with others all over the world. Many thanks for sharing your ideas.

  22. Thanks for expressing your ideas in this article. The other factor is that each time a problem arises with a laptop motherboard, people should not take the risk associated with repairing the item themselves because if it is not done correctly it can lead to irreparable damage to the entire laptop. In most cases, it is safe to approach the dealer of any laptop with the repair of that motherboard. They’ve technicians who may have an experience in dealing with laptop motherboard challenges and can carry out the right diagnosis and execute repairs.

  23. Thanks for your advice on this blog. Just one thing I would choose to say is the fact that purchasing electronic devices items through the Internet is not something new. In fact, in the past ten years alone, the marketplace for online electronic devices has grown substantially. Today, you could find practically just about any electronic gizmo and other gadgets on the Internet, from cameras in addition to camcorders to computer pieces and gambling consoles.

  24. You really make it seem so easy with your presentation but I find this matter to be actually something that I think I would never understand. It seems too complex and extremely broad for me. I am looking forward for your next post, I?ll try to get the hang of it!

  25. Thanks for your write-up. Another issue is that being photographer involves not only problems in recording award-winning photographs but also hardships in acquiring the best digital camera suited to your requirements and most especially situations in maintaining the standard of your camera. This can be very true and visible for those photography fans that are into capturing the nature’s fascinating scenes — the mountains, the actual forests, the actual wild or even the seas. Going to these exciting places unquestionably requires a digital camera that can live up to the wild’s hard natural environment.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *