Греммі-2025. Слухаємо переможні твори класичної музики

67–а церемонія нагородження «Греммі» відбулася в понеділок, 3 лютого, в умовах пожеж, що охопили штат Каліфорнія. Автор_ки переможних творів номінації класичної музики або підіймають одвічні мистецькі дилеми, або звертаються до соціально важливих питань, актуальних для західного суспільства: роздуми про Covid-19, феміністичні протести та навіть «американську мрію». Пропонуємо послухати номіновані та переможні твори у категорії класичної музики, а також ті, що дотичні до неї. Повні плейлисти творів шукайте наприкінці статті.

Найкраще оркестрове виконання

Густаво Дудамель, оркестр Лос-Анджелеської філармонії та мексиканська композиторка Габріела Ортіс отримали дві нагороди за альбом «Ортіс: Діамантова революція» 2024 року: «Найкраще оркестрове виконання» та «Найкраща збірка в класичній музиці». Так, венесуельський диригент, 44 роки, став уже семиразовим лауреатом «Греммі».

Окрім основного твору альбому — балету «Діамантова революція», який приніс 60-річній мексиканській композиторці Габріелі Ортіс першу статуетку «Греммі» у номінації «Найкраща сучасна класична композиція», до нього увійшли оркестрова пʼєса «Каюмарі» та скрипковий концерт «Вівтар з мотузки» (солістка Марія Дуенас). Альбом звертається до трендових тем у відносно не загроженому західному світі: Covid-19, фемінізм (твір композиторки відсилає до мексиканської «блискучої революції» проти насильства над жінками), а також представляє ще один тричастинний романтичний скрипковий концерт, що поєднує національно самобутню музику зі старомодною західною романтичною формою. 

Номіновані альбоми:

  • «Адамс: Міський нуар, Страшні симетрії та Лола Монтец танцює павучий танець» Марін Алсоп, диригентка (Симфонічний оркестр Віденського радіо ORF), слухати
  • «Кодай: Сюїта Гарі Яноша; Літній вечір та Симфонія до мажор» — Джоанн Фалетта, диригентка (Філармонійний оркестр Буффало), слухати
  • «Сібеліус: Карельська сюїта, Ракастава та Леммінкяйнен» — Сусанна Мялккі, диригентка (Гельсінський філармонійний оркестр), слухати
  • «Стравінський: Жар-птиця» — Еса-Пекка Салонен, диригент (Симфонічний оркестр Сан-Франциско), слухати

Найкраща збірка в класичній музиці

Номіновані альбоми:

  • барвистий альбом духових та перкусійних інструментів на тему кохання, туги та гри слів і тембрів навколо них: «Акіхо: Приналежність» — Енді Акіхо та Imani Winds; Енді Акіхо, Шон Діксон та Марк Довер, продюсери, слухати
  • черговий реліз лауреатів «Греммі» Experimental Orchetsra (диригент Джеймс Блахлі) та номінанта на «Греммі» Кертіса Стюарта — «Американські контрапункти» (продюсер Блантон Алспо), що включає композиторські роботи Джулії Перрі та Колрідж-Тейлор Перкінсон, висвітлюючи таким чином роль жінок-композиторок та афроамериканських композитор_ок в американській історії музики, слухати
  • «Фосс: Симфонія №1; Ренесансний концерт; Три американські пʼєси»; Ода» — Джоанн Фаллетта, диригентка; Бернд Готтінгер, продюсер, слухати
  • «Міфології II» — Сангіта Каур, Омар Наджмі, Хіла Плітманн, Роберт Тієс та Данаї Ксанте Влассе; Майкл Шапіро, диригент; Джефф Атмаджян, Еміліо Д. Мілер, Хай Нгуєн, Роберт Тієс, Данаї Ксанте Влассе та Кітт Вейклі, продюсер_ки, слухати

Найкраща сучасна класична композиція

Номіновані твори:

  • лірична збірка творів іспанської віолончелістки та композиторки Андреа Касаррубіоса «Сім для віолончелі-соло», слухати
  • від радісних святкувань до естетизовано проілюстрованої війни в альбомі «Гуляння» — Валері Коулман, композиторка (Decoda), слухати
  • музично-театральна інтерпретація есею Гертруди Стайн про письменництво, переклад його ключових ідей музичною мовою у виконанні відомого ансамблю: «Ланг: Композиція як пояснення» Девід Ланг, композитор (Eighth Blackbird), слухати
  • «Адріана Матер» — Кайя Сааріаго, композиторка; Амін Маалуф, лібретист (Еса-Пекка Салонен, Флер Баррон, Ніколас Фан, Крістофер Пурвес, Аксель Фаньо, Симфонічний хор та оркестр Сан-Франциско), слухати

Найкращий запис опери

У номінації перемогла записана невдовзі після смерті Кайї Сааріаго опера «Адріана Матер» (Еса-Пекка Салонен, диригент; Флер Баррон, Аксель Фаньо, Ніколас Фан і Крістофер Пурвес; Джейсон ОʼКоннелл, продюсер, Симфонічний оркестр Сан-Франциско; Симфонічний хор Сан-Франциско; Тімо Куркікангас).  Це друга опера Сааріаго, написана у 2006 році на лібрето французького автора ліванського походження і колишнього військового кореспондента Аміна Маалуфа. В опері розкривається історія жінки, яка народжує дитину, зачату внаслідок зґвалтування солдатом. Повний запис опери за посиланням.

Номіновані опери:

  • «Адамс: Дівчата Золотого Заходу» (2017) — Джон Адамс, диригент; Пол Епплбі, Джулія Баллок, Хе Чжун Лі, Даніела Мак, Елліот Мадор, Райан МакКінні та Давон Тайнс; Дмітрій Ліпай, продюсер (Лос-Анджелеський філармонічний оркестр; Лос-Анджелеський майстер-хор), слухати
  • «Катан: Флоренція в Амазонії» (1996) — Яннік Незет-Сеґен, диригент; Маріо Чанг, Майкл Чіолді, Грір Грімслі, Ненсі Фабіола Еррера, Маттіа Олівʼєрі, Айлін Перес та Габріелла Рейес; Девід Фрост, продюсер (Оркестр Метрополітен-опера; Хор Метрополітен-опера), слухати
  • «Моравець: Сяйво» (2016) — Жерар Шварц, диригент; Трістан Галлетт, Келлі Кадуце та Едвард Паркс; Блантон Алспо, продюсер (Симфонічний оркестр Канзас-Сіті; Хор Ліричної опери Канзас-Сіті), слухати
  • «Путс: Години» (2022) — Яннік Незет-Сеґен, диригент; Джойс Ді Донато, Рене Флемінг та Келлі ОʼХара; Девід Фрост, продюсер (Оркестр Метрополітен-опера; Хор Метрополітен-опера), слухати

Під час церемонії нагородження «Греммі» був також виконаний фрагмент з опери «Години»:

Найкраще хорове виконання

Альбом-переможець «Охра» від The Crossing та диригента Дональда Неллі зібрав твори трьох провідних американських композиторів та композиторок Аянни Вудс, Джорджа Льюїса, Керолайн Шоу, написані у 2020-2022 роках.

Номіновані альбоми:

  • «Чіткі голоси в темряві» — Метью Гард, диригент (Керрі Шерон, Нейтан Ходжсон, Гелен Карлоскі та Клер Макнамара; Skylark Vocal Ensemble), слухати
  • «Мрія така яскрава: Хорова музика Джейка Рунестада» — Ерік Холтан, диригент (Джеффрі Бігель; True Concord Orchestra; True Concord Voices), слухати
  • «Гендель: Ізраїль в Єгипті» — Жаннетт Соррелл, диригентка (Маргарет Карпентер Гей, Деніел Муді, Моллі Неттер, Джейкоб Перрі та Едвард Фогель; Apolloʼs Fire; Apolloʼs Singers), слухати
  • «Шиен: Акафіст» — Елейн Келлі, диригентка; Мелісса Еттебері, Стівен Сендс та Бенедикт Шиан, хормейстери (Елізабет Бейтс, Пол ДʼАрсі, Тайнан Девіс, Айн Хакамацука, Стівен Грицелак, Гелен Карлоскі, Енріко Лагаска, Едмунд Міллі, Фотіна Науменко, Ніл Недерлі, Тімоті Парсонс, Стівен Сендс, Міріам Шиан та Памела Террі; Novus NY; Artefact Ensemble, The Choir Of Trinity Wall Street, Downtown Voices та Trinity Youth Chorus), слухати

Найкраще виконання камерної музики / малим ансамблем

Керолайн Шоу стала пʼятикратною володаркою «Греммі» з другим альбомом «Прямокутники і окружність» у  копродукції з Sō Percussion.

Номіновані твори:

  • «Адамс Дж. Л. Хвилі та частинки» JACK Quartet, слухати
  • «Бетховен для трьох: Симфонія № 4 та ор. 97, Ерцгерцог» — Йо-Йо Ма, Леонідас Кавакос та Емануель Акс, слухати
  • «Серроне: Гами Бофорта» — Бет Віллер, Крістофер Серроне та Lorelei Ensemble, слухати
  • «Головна» Miró Quartet, слухати

Найкраще класичне інструментальне соло

Записати «Варіації Гольдберга» є свого роду magnum opus для піаністів та піаністок. Виконання цього твору Баха приніс ісландському піаністу Вінкуру Олафссону «Греммі» за найкраще класичне інструментальне соло. 

Номіновані твори:

  • «Акіхо: Туга» — Енді Акіхо, слухати
  • «Істмен: Свята присутність Жанни ДʼАрк» — Сет Паркер Вудс (Wild Up)
  • «Оточувати» — Мак Гріч (Ensemble Dissonance), слухати
  • «Перрі: Концерт для скрипки з оркестром» — Кертіс Стюарт; Джеймс Блахлі, диригент (Experimental Orchestra), слухати

Найкращий класичний сольний вокальний альбом

Переможний альбом «Поза роками» містить раніше неопубліковані твори Флоренс Прайс у виконанні солістки Карен Слак та піаністки Мішель Канн. Флоренс Прайс (1887-1953), випускниця Консерваторії Нової Англії, визнана першою темношкірою жінкою, чиї твори були вперше виконані великим американським оркестром.

Номіновані твори:

  • «Bespoke Songs» — Фотіна Науменко, солістка; Маріка Борнакі, піаністка; Юліан Шварц, художник (Надеж Фуфат, Джульєтта К’юрентон, Колін Девін, Марк Едвардс, Надія Пессоа, Тімоті Робертс, Райан Ромайн, Акімі Такаяма, Карлін Вінья, Ґаррік Зоетер), слухати
  • «Зміни настануть» — Ніколас Фан, соліст; Palaver Strings, ансамбль, слухати
  • «Покажи мені мій шлях» — Вілл Ліверман, соліст; Джонатан Кінг, піаніст, слухати
  • «Вагнер: Везендонська ліра» — Джойс ДіДонато, солістка; Максім Ємельяничев, диригент (Il Pomo dʼOro), слухати

Найкращий сучасний інструментальний альбом

«Plot Armor» Тейлора Ейгсті отримав нагороду за універсальну суміш електро-джазу, фʼюжн та інших стилів.

Номіновані альбоми:

  • банджо-альбом «Рапсодія в блакитному» — Бела Флек, слухати
  • «Оркестри (наживо)» — Білл Фріселл за участю Олександра Хансона, Брюссельського філармонічного оркестру, Руді Ройстона і Томаса Моргана, слухати
  • «Марк» Марк Гіліана, слухати
  • «Говори до мене»  Джуліан Лейдж, слухати

Найкраща інструментальна композиція

Композитор Паскаль Ле Беф отримав свій перший «Греммі» за композицію «Нитки» джаз/фʼюжн трек з альбому «Чи сниться нам одна й та ж мрія?» у виконанні Akropolis Reed Quintet, Паскаля Ле Бефа та Крістіана Юмана. Альбом досліджує теми ідентичності, колективної памʼяті та концепції «американської мрії», рефлексуючи на музику Джері Аллена, Дейва Брубека, Чарльза Мінгуса та Леонарда Бернстайна. 

Номіновані треки:

  • «Зрештою» — Шелтон Г. Берг, композитор (Шеллі Берг)
  • «Єднання» — Крістофер Зуар, композитор (Оркестр Крістофера Зуара)
  • «Присягаюся, я справді хотів зробити реп-альбом, але цього разу мене буквально занесло вітром» André 3000, Сурія Ботофасіна, Нейт Мерсеро та Карлос Ніньо, композитори (André 3000)
  • «Спогад» — Чік Коріа, композитор (Чік Коріа і Бела Флек)

Продюсер_ка року, класика

Елейн Мартоне стала продюсеркою року в галузі класичної музики за проєкти, реалізовані протягом останнього року: «Барток: Струнний квартет № 3»; Сюїта з «Чудесного мандарина» (Франц Велзер-Мьост та Клівлендський оркестр), «Книга заклинань» (Ансамбль Меріан), «Брукнер: Симфонія № 4» (Франц Велзер-Мьост та Клівлендський оркестр), «Божественне лиходійство» (Джуліан Блісс, Ерік Вілсон та духовий оркестр Бейлорського університету), «Радість!» (Джон Морріс Рассел та оркестр Цинциннаті Попс), «Шуберт: Повний експромт» (Жерардо Тейссоньєр), «Чужий вдома» (Шахар Ісраель) та «Прокоф’єв: Симфонія № 6» (Франц Вельзер-Мьост та Клівлендський оркестр), «Чайковський: Симфонія № 4» (Франц Вельзер-Мьост та Клівлендський оркестр).

Серед інших номінантів: Еріка Бреннер (працює з Орлі Шахамом, Apollo’s Fire та Жаннетт Соррелл, Аланом Чу та Apolloʼs Fire, CORE Ensemble), Крістоф Франке (креативний продюсер Берлінської філармонії), Мортен Ліндберг (38-разовий номінант та однократний володар Греммі, норвезький музичний продюсер та звукорежисер), Дмітрій Ліпай (російський музичний продюсер, який працював над альбомом «Ортіс: Діамантова Революція»), Дірк Соботка (саундпродюсер у Soundmirror).

Найкращий звукорежисерський альбом, класика

У номінації переміг альбом «Брукнер: Симфонія № 7; Бейтс: Воскресіння» — Марк Донахью та Джон Ньютон, звукорежисери; Марк Донагью, мастеринг-режисер (Манфред Гонек та Піттсбурзький симфонічний оркестр).

Номіновані твори:

  • «Адамс: Дівчата Золотого Заходу»— Алєксандр Ліпай та Дмітрій Ліпай, звукорежисери; Алєксандр Ліпай та Дмітрій Ліпай, мастеринг (Джон Адамс, Даніела Мак, Райан МакКінні, Пол Епплбі, Хе Джанг Лі, Елліот Мадоре, Джулія Буллок, Давон Тайнс, Лос-Анджелеський філармонічний оркестр та Майстер-хор Лос-Анджелесу)
  • «Андрес: Сліпе поруччя» — Сайлас Браун, Дорон Шахтер та Майкл Шварц, звукорежисери; Метт Колтон, мастеринг (Ендрю Сир, Інбал Сегев і ансамбль Metropolis)
  • «Ясні голоси в темряві» — Деніел Шорс, звукорежисер; Деніел Шорс, мастеринг (Метью Гард і Skylark Vocal Ensemble)
  • «Ортіс: Діамантова революція» — Алєксандр Ліпай та Дмітрій Ліпай, звукорежисери; Алєксандр Ліпай та Дмітрій Ліпай, мастеринг (Густаво Дудамель, Марія Дуеньяс, Лос-Анджелеський філармонічний оркестр та Майстер-хор Лос-Анджелесу)

Інші номінації та їх перемож_иці:

Найкраще аранжування, інструментальне або акапельне: «Міст над бурхливою водою» — Джейкоб Колльєр, Торі Келлі та Джон Ледженд, аранжування.

Найкраще аранжування, інструменти та вокал: «Альма» — Ерін Бентладж, Сара Газарек, Джонайе Кендрік та Аманда Тейлор, аранжувальники (säje за участю Регіни Картер)

Найкращий саундтрек до візуальних медіа: «Маестро: Музика Леонарда Бернстайна» — Бредлі Купер та Яннік Незет-Сеґен, артисти; Бредлі Купер, Яннік Незет-Сеґен та Джейсон Рудер, продюсери компіляції; Стівен Ґізіцкі, музичний супервайзер (Читайте також наш матеріал про фільм: Шість років достатньо, щоб навчитися диригувати? Українські диригенти коментують фільм «Маестро»)

Найкращий музичний фільм: «Американська симфонія» — Джон Батіст, Метью Хайнеман, відеорежисер; Лорен Доміно, Метью Хайнеман та Джоедан Окун, відеопродюсери. Доступний до перегляду на українському Netflix.

Слухайте повні плейлисти творів, що були номіновані та перемогли:

Найкращий сучасний інструментальний альбом 

Найкраща сучасна класична композиція

Найкраща збірка у класичній музиці

Найкращий сольний вокальний альбом

Найкраще інструментальне соло

Найкраща камерна музика 

Найкраще хорове виконання

Найкраще оркестрове виконання

 


Читайте також:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *