Що малює наша уява при згадці про уславлених митців? Яке уявлення про Бетховена-композитора ми можемо почерпнути із його портретів – гордовитий лев з буйною шевелюрою та прискіпливо підозрілим поглядом?.. Ні, по-іншому: яким ми бачимо Бетховена-людину? І чи можна скласти враження про індивідуальність із того, що зібрано у скарбниці його творчого доробку? Ба більше, чи можна сформувати думку про особистісні риси автора, судячи із виконань його музики?
Ми не дамо відповіді на ці запитання. Втім, на інтернет-ресурсах Львівської національної філармонії, де проходить Міжнародний фестиваль-маратон музичного мистецтва “Віртуози 39” спільно з проєктом “Звучання Львівської філармонії” #36, доцільно пошукати відповіді. Зрештою, у свій 250-літній ювілей Людвіг на це заслужив! Неділю, 31 травня, живий концерт в оновленому форматі із Концертного залу Людкевича присвячено Йому.
Бетховен щирий. Piano Recital
Він – без стереотипів та без штампів. Адже фортепіано для композитора – не “творча лабораторія”, а інструмент, якому можна довірити переживання, радості та смуток.
Переконатись у цьому можна завдяки трьом різним підходам до піанізму: Маріанна Гумецька з часом перебільшено виразною “Місячною” Сонатою №14 до-дієз мінор фантазувала про нездійснені мрії.
Йожеф Єрмінь з шістьома Багателями виглядав зовсім не “дрібничково”: чудове чоловіче туше, однак постійне пришвидшення темпів зобразили ще одну сторону натури Бетховена.
Марта Кузій-Андрущак виконала “Апасіонату”, Сонату №23. В бетховенському дусі – пристрасно, бурхливо – найближче до концепції автора.
Масштабна онлайн-трансляція була б неможлива без режисерсько-операторської роботи Сергія Горобця та Юрія Булки. І так, усі концерти розпочинаються на диво вчасно.
Бетховен вигадливий. Violin Duo
Він буває абсолютно різним, особливо у дуетних колабораціях. Гостро-колючий, якщо звертатись до партії фортепіано Максима Саська та переконливо-сум’ятний – у звуках скрипки Ігоря Муравйова.
Грайливий у віртуозних закінченнях фраз Менуету та особливо скромний у третій частині Сонати №7 до мінор тв. 30, Бетховен постає дуже точним та професійним, просто-таки еталонним. І щоразу понад 100 коментарів під онлайн-ефірами – не згірш за оглушливі оплески живого залу.
Піднесений та весняний Бетховен – і у філігранній грі скрипки Марії Ткачик та тонких, повітряних пасажах фортепіано Данила Саєнка. Соната №5 (“Весна”) втілює наполегливість та цілеспрямованість автора: у вільному русі то неквапних альбертієвих басів та співочого скрипкового голосу, то стриманих акордів та мелізмів у почергових змінах фактури та ансамблевих ролей. “Їхнє виконання – велика шана до 250-річного ювілею Л.ван Бетховена” – із коментарів слухачів про цю сесію. Крізь Романс №2 Фа мажор тв. 50 маратон наблизився до наступної сесії – камерно-вокальної.
Бетховен проникливий. Lied – Arie
Від пісні до арії, далі – до романсу. Внесок композитора у розвиток цього жанру неоціненний. Бетховен писав пісні впродовж усього життя, і поступово у його творчості викристалізувався новий тип композиції, де значна увага приділяється музичному втіленню тексту.
Тож типові бетховенські герої – а серед них насамперед Флорестан із єдиної опери “Фіделіо” – чудово звучали в виконанні львівських вокалістів. Тішить, що ці достойні співаки здебільшого молодого віку – Лілія Нікітчук, Наталія Кухар, Юрій Гадзецький.
Особливої уваги заслуговують концертмейстери – адже партії фортепіано, зокрема, в аріях, часом ставали прикладом великої майстерності та необхідної витримки.
Зрештою, дуетна композиція – Інтродукція з ораторії “Ісус на Оливковій горі”, внісши різномаїття складом співаків, провела “місток” до сесії камерного музикування.
Бетховен компанійський. Quartet
LNPO-QUARTET зі Струнним квартетом № 1 Фа мажор тв. 18 та INSO-QUARTET з Струнним квартетом № 9 До мажор тв. 59 № 3 стали вечірнім апофеозом першого дня фестивального маратону. За умов карантину фестиваль зумів вберегти репертуарний задум та зосередити свою увагу на обраному композиторові. Врешті, складнощі через неможливість існування великих симфонічних колективів обидва квартети, а особливо квартет INSO (що представляв на сцені оркестр INSO), вирішили винятковою здатністю створювати об’ємне, збалансоване звучання. Вміння акомпанувати провідному голосу у басових партіях, вибудованість співзвуч та злагодженість єдиного організму – завершення низки онлайн-концертів одного дня не могло бути кращим. Як зазначав концертмейстер Євген Крук, “дуже хвилююче було для мене вчора вийти на сцену великого залу вперше за три місяці”…
Неймовірна палітра різного та вічного Бетховена – і для тих, хто вірив у його багатосторонність, і для користувачів Інтернету, що вперше в цьому переконались – у новому фестивальному році від 39-річних “Віртуозів”.
Слідкувати за маратоном можна тут: