«Є в Україні проблема з тим, щоб називати своїх людей своїми»: Максим Коломієць про больову точку своєї опери

Максим Коломієць Фото: Дан Пуржаш

Останній день роботи метро та передостанній день роботи залізниці… Надії на те, що 25 квітня відбудеться концерт “Візіонери звуку” ансамблю Alter Ratio, були оптимістичними. Тож зустрівшись у парку Івана Франка Максим Коломієць розповів про свою оперу, творчі проєкти та поділився думками щодо системи академічної музики в Україні.

25 квітня (концерт перенесений на 5 жовтня) ансамбль Alter Ratio виконуватиме фрагмент з твоєї опери “Моя білява мати не повернулася”, написаної в 2018 році, але опера виникла з кантати 2003 року, це так?

Опера замислювалася як щось одне, створювалася як щось інше, закінчилася як щось третє. Так, я почав писати як кантату і дописав на той момент чотири частини, які вже прозвучали. 

Спочатку це був текст Єгора Лєтова, а потім я натрапив на книгу французьких сюрреалістів у російському перекладі. Мені дуже сподобалися там тексти Трістана Тцара, але я не хотів писати російською. Я чув італійський варіант, тому попросив дружину брата перекласти. У результаті, вийшов текст француза румунського походження, який переклали російською, а з російської на італійську. Але як це звучить фонетично, мені дуже сподобалося. Кантату виконало концертна агенція “Ухо”, а потім вони запропонували мені написати оперу. Майже через 15 років тема кантати для мене вже втратила актуальність, і я вирішив, що як раз на її основі можна було б написати оперу.

Як відбувався процес написання опери?

Вона писалася ідеально неправильно. Вже з’явилася велика частина музики (опера була майже написана), а сюжету так і не було. Вирішив взяти німецькі тексти у Рози Ауслендер і Пауля Целана, припускаючи, що якось зможу їх вплести у сюжет опери потім. Залишався ключовий дует, декілька невеликих сцен і воно зійшлося. Один з текстів – це промова Кличка, така дивна. Але я точнісінько з усіма його заїканнями повністю переписав текст. (Мова Віталія Кличка на відкритті 14-ї Щорічної зустрічі “Ялтінської Європейської стратегії (YES)” 14 вересня 2017 року – ред.).

Коли читала його, склалося враження, що це стьоб.

Це смішно, тому що арія на цей текст писалася як стьоб, але з просуванням опери так вийшло, що це стало досить серйозним текстом. Можна навіть сказати трагічним. Тому що за моїм задумом герой опери постає у різних іпостасях. В одній з іпостасей він стає мером, намагається щось змінити, але у нього не виходить. Він вимовляє досить серйозну промову. Тому що у Кличка промова серйозна, насправді, інше питання – як ти до цього ставишся. В результаті, в арії з’являються барокові елементи, і вона перетворюється в стьоб не через те що і як він вимовляє, скоріше – від того, що його оточує.

В інтерв’ю Kyiv daily ти назвав себе “тотально українською людиною і тотально українським композитором”. У чому проявляється “українськість”?

Багато у чому, звичайно, але зокрема, м’якість української свідомості, і цю тему я теж підіймаю в опері. Що таке “українське” – точно не впевнений, чи можемо ми сформулювати. Пауль Целан і Роза Ауслендер, наприклад, українці чи ні? Я все-таки знайшов вірш (він є в кінці, його перший рядок став назвою опери), де Целан згадує свою батьківщину у контексті України. Вони обидва наче українці, хоча з Чернівців (які належали до Румунії), при цьому обидва євреї, говорять німецькою, а Целан більшу частину життя провів у Франції. Зокрема, свобода ставлення до мов мені теж близька – все це і є Україна. 

Тож що зараз становить сюжет?

Сюжет базується на книзі Сигізмунда Кржижановського «Спогади про майбутнє» про машину часу (“часоріз”). Цікаво, звідки я взагалі про нього дізнався. Я тоді спілкувався зі своїм учителем Йоханессом Шольхорном. Він підказав сюжет про відомих українців і назвав ці імена, а я, на свій сором, взагалі не знав хто це. І ось на основі Кржижановського ми склали сюжет, в якому Анчіль створює машину часу, щоб залишити своє жахливе сьогодення. Але неспокуті помилки того сьогодення не дають йому отримати бажане майбутнє (за сюжетом моєї опери він так і не отримує цього). Попробувавши різне: став мером, копав на автобані траншеї, продавав в електричці зілля, яке мало б усіх врятувати — він нічого не досягає і може спокутувати помилки тільки ціною власного життя.

Ця опера – свого роду триб’ют українцям?

Так. Багатоголосся, багатомовність (український, суржик, німецька, італійська) – все це Україна. Українська мова шалено важлива. Але мені батько (він з Чернівців, що має значення) якось розповідав про прибиральницю в їхній школі, яка говорила на шести мовах – це ж офігенно! Привід для гордості.

Ти згадав, що в опері є барокові риси. Взагалі, сучасне і барокове в тебе поєднується вже давно, адже ти засновник сучасного ансамблю Nostri Temporis та барочного Luna Ensemble.

Барокова музика мені підходить, бо там дуже багато гобойного репертуару, я її розумію і чомусь з дитинства дуже люблю. Сам не розумію звідки, але у мене була величезна кількість платівок в дитинстві з органною музикою, Вівальді, Моцартом і програвач. Звісно, я це слухав по 200 разів, а то й більше. Але зараз я цікавлюся ще електронною музикою, при чому не академічною класичною, а діджейською.

Електронна музика часто звучить у вашому з Дмитром Радзецьким арт-клубі KoRa (в назві закладено прізвища організаторів – Коломієць і Радзецький — ред.). Скільки років існує цей проєкт?

Ми нещодавно відсвяткували дворіччя. Але сама ідея з’явилася через те, що у нас у кожного було по кілька ансамблів, в яких ми грали, і вічна проблема була з тим, де репетирувати. Так вдало вийшло, що нас прихистив Довженко-Центр. У нас і концерти можна давати, і репетирувати, і експериментувати.

Ансамбль сучасної музики був створений для того, щоб було кому виконувати музику, KoRa створена для того, щоб було де її виконувати – все self-made?

Ось, до речі, так. Насправді для мене це величезна проблема. Чим академічна музика мені дуже сильно не подобається – дуже довго потрібно чекати результату, відгуку. Ти твір пишеш кілька місяців, потім ще кілька місяців його репетирують, концерт відкладається, або вони не можуть зіграти, або твір не підходить під цей концерт. Виходить, що легше самому все це зробити від початку до кінця.

Чи можна назвати KoRa майданчиком для андеґраунду академічної музики (в значенні специфічності програм і невеликого простору, що обмежує кількість слухачів)?

Там вміщується 30 осіб і є своя краса в цьому. Люди приходять, спілкуються, як правило, є частування. Музикант не на сцені, а на відстані витягнутої руки: його можна помацати, з ним можна привітатися, навіть заговорити. При цьому технічно ми обладнали там досить непогано. Все необхідне для концертів електронної та акустичної музики є. Особисто мене як слухача, організатора, композитора і музиканта дуже гріє те, що ми можемо там зробити все, що захочемо. Є відчуття задоволеності, внутрішньої свободи.

Але для 30 осіб?

А це не важливо. Насправді, у мене зараз нова стадія – робити концерти без гобоя нарешті. Гобой має академічний шлейф, від якого важко відмовитися. Якщо ти береш гобой, це означає … академічна музика, звуковисотність. А коли ти його забираєш і залишаються інструменти, на яких ти не вмієш грати, то потрібно свою думку направляти в абсолютно іншу сторону. Доводиться ворушитися, знаходити в цьому тотальному непрофесіоналізмі щось цікаве для себе. Отож, я якось один робив концерт без гобоя (тільки шумові інструменти) і зловив себе на думці (це, напевно, не дуже добре прозвучить), що мені не потрібна публіка. У мене є якийсь набір інструментів, я вільний від впливу сприйняття кого-небудь, я не замислююсь над тим, як це буде звучати. Я просто роблю те, що мені подобається. Інша справа, що мені все ж хочеться записати і десь викласти це.

Як би не хотілося це визнавати, але Дейл Карнегі має рацію: кожна людина прагне не лише самореалізуватися, але і щоб хтось це оцінив.

Управління реальністю. Насправді, для людини це головне.

Тому у тебе була така любов до відеоігор?

Зокрема, так. Тому що там ти керуєш, є, принаймні, ілюзія така. Особливо, у грі S.T.A.L.K.E.R. Ти повністю керуєш цією реальністю, як і на тому концерті.

Але ж ця ілюзія закінчується?

У будь-якому випадку, це якийсь такий досвід, який залишається з тобою назавжди. Як і у композитора. Він для чого пише? Для кількох хвилин виконання, які з тобою залишаються назавжди. Ти пам’ятаєш, що було те саме задоволення, до якого ти йшов довгі місяці або, навіть, роки.

Максим Коломієць
Фото: Кіра Кузнєцова

Чи є шанс поставити твою оперу в оперному театрі?

Дуже маленький. “Ухо” замовляло її як одну з серії українських опер, які мали б поставити в оперному театрі. Але з дедлайном я запізнився роки на два, а то й більше. В результаті, опера писалася для того, щоб дописати. Але з іншого боку, коли з’ясувалося, що ми не зможемо поставити в оперному театрі, я зітхнув з полегшенням. Тому що це музика не для оперного театру.

Чому?

Будь-який оперний театр – це зал зі своїм культурним шлейфом, колективом, традиціями, керівництвом, зі своєю публікою, яка чогось чекає. Знаючи що є в традиціях нашого оперного театру, можу сказати, що це не для нього музика вже точно.

Тобто немає сенсу реорганізовувати, щоб там ставилися опери сучасніше?

Є, але на даному етапі це неможливо.

А варто?

З нашим оперним театром? Абстрактно – ні, не варто. Це сили в нікуди. Скажімо, що ти виграєш, якщо робиш це саме в оперному театрі Київському?

Аудиторію, наприклад?

А це так цінно? Саме ця аудиторія?

Тобто краще ставити окремо від оперного театру, як існує KoRa від Філармонії?

Саме так. Легше самому з нічого зробити, аніж намагатися реорганізовувати. Я не бачу жодного прикладу гарної реорганізації старих структур. Це важливо було б, якби це була ініціатива самої Філармонії, а я знаю скільки енергії на такі концерти йдуть у організаторів не з Філармонії. Скільки Alter Ratio, якщо запитати у Олі Приходько, скільки енергії вона витрачає на те, щоб провести один концерт? І що вона отримує від цього? Гроші, слава, успіх? Її хтось помітив, дав фінансування? Нічого. Тобто вона це робить, тому що не може не робити.

В принципі, концерт “Візіонери звука” – це другий масштабний досвід роботи з Ольгою, включаючи «Маріології», яку вони і замовляли?

У кантаті вони теж співали. Так, Оля на собі витягує складні проекти, про які мені навіть подумати страшно, скільки сил туди йде. Виходить, що їй, окрім композиторів, ніхто “дякую” не скаже за це все. Мене захоплює її енергія, її натиск, послідовність і що вона не складає руки і продовжує робити це все.

А ти ще не склав руки у плані виконання музики, залучення аудиторії? Чи композитору важливо лише виписатися?

Розумієш, є план максимум – захопити планету Земля (він навряд чи здійснений), а є план мінімум – щоб на твоєму концерті був хоча б один слухач. В принципі, план мінімум регулярно виконується. Коли композитор говорить, що він пише для себе, то це частково може бути правдою. Але я думаю, навряд чи ми знайдемо композиторів, яким хоча б підсвідомо не хотілося б мати славу, вплив на думки, щоб його музику цінували. Все одно всі композитори повинні мати справу з публікою для того, щоб виписуватися, робити суспільство своїми вухами і вухами суспільства послухати свою музику зі сторони. Композитори повинні розуміти, як їх музика впливає на них самих. Коли ти пишеш для суспільства, ти все одно пишеш для себе. Але тим не менше, те, що ти пишеш для себе, не виключає того, що ти не повинен враховувати сприйняття суспільства.

В одному з інтерв’ю ти сказав, що спочатку писав “у стіл”?

Так, але почекай. Я писав “у стіл” вимушено, а не тому, що мені так хотілося. Не було такого, що мені: “Макс, давай виконувати!”, а я: “Ні, я писатиму в стіл”. Просто не було можливості. Хоча варто віддати належне Спілці композиторів. Вони тоді вставили в програму фестивалюПрелюдію” навіть за тієї умови, що вона була дуже складна. І це було досить непогане виконання, треба зазначити. Тобто виконували, просто для композиторського зростання це було критично мало.

Взагалі, у мене складні стосунки зі Спілкою композиторів, хоча поважаю деяких композиторів як людей, які щось зробили в своїй сфері. Але мені складно оцінити, наскільки вони були ефективні в тому, що робили для композиторів. У 1999 році я був у Македонії і як тільки сказав, що я гобоїст, мені дали ноти, диски місцевих авторів – виконуй. Вони вже тоді займалися просуванням своєї музики. Минуло 20 років, що у нас за цей час? Друкується музика? Отримуємо авторські відрахування за виконання? Може замовлення від Спілки композиторів? Або пробиваємо квоти, щоб оркестри зобов’язані були виконувати сучасну українську музику? Ні. Якщо ми об’єднуємося на основі того, що ми знаємо ноти і їх пишемо, тож давайте щось зробимо. Інакше навіщо це потрібно тоді? Немає системи.

У зв’язку із ситуацією з Шевченківською премією як гадаєш, є сенс в 2020 році розділяти академічну і популярну музику?

Якщо ми подивимося на європейський досвід, то там все ж є поділ. Але як на мене, то він зайвий. Мені здається, що будь-яка музика буде для когось хорошою, а для когось поганою. І якщо якусь музику трохи більший відсоток вважає хорошою, це не робить її поганою. Я не розумію, чому музика, що є більш популярною – за визначенням погана. У нас доходить до того, що ми вважаємо критерієм елітарності те, що вона непопулярна. У цьому немає нічого хорошого, це не привід для гордості. Якщо Грабовського знають 1,5%, а ДахаБраху знають 5%, то це не робить ДахаБраха гірше Грабовського.

А є шанс в української академічної музики стати популярною своїми силами, того ж Alter Ratio?

Я гадаю, щоб хоча б частково зайняти ту нішу, яку займає умовно популярна музика, то для цього потрібно дуже багато працювати і зробити певні висновки. Можна сказати, що це підлаштовування під смаки, але можна це і по-іншому обіграти – врахування запитів суспільства. У суспільстві, мені здається, є запит на оперу, бо у нас є амбіції співочої нації, але немає національної опери. Я думаю, що ідея літає у повітрі, просто її важливо реалізувати: опера це дуже багатоскладне і коштовне задоволення. Але тим не менш є Open Opera, NOVA OPERA, CXID Opera, для якої Алла Загайкевич пише оперу.

А що опера абсорбує в собі таке, що цікавить людей?

Концертна музика сама по собі – “кулеподібна музика у вакуумі”. Ти під’єднуєшся до цих абстрактних сенсів і намагаєшся отримати портал в інші світи. А опера змушена, виходячи зі своєї природи, комунікувати з суспільством і виявляти важливі теми, больові точки (засобами режисури, сюжету, музики). Вона повинна бути частиною соціального, культурного процесу. Концертна музика може дозволити собі бути відв’язаною від усього – “у нас тут ефір, зефір і вищі матерії”. А ось опера заземлена: через технічну складність, предметність.

У чому больова точка твоєї опери?

Мені було цікаво підняти тему ідентичності. Є в Україні проблема з тим, щоб називати своїх людей своїми. Коли євреїв, які говорять німецькою мовою, але мають відношення до України, ніхто не згадує. Голос цих українців теж повинен бути почутий. Ця партитура – краще, що я міг видати. Хоча це така слизька штука. Краще для кого? Але це наймасштабніша, найбільша творча напруга в моєму житті вже точно.


Наші дні…

Ми з тобою бачились до карантину і сьогодні вже поступово виходимо з нього. Як він для тебе минув?

Почав більше працювати над зовнішньою стороною своєї діяльності. Відео повикладав на YouTube-каналі, сайтом своїм зайнявся, собою зайнявся, надіслав партитури на різні конкурси.

У зв’язку із банкрутством Довженко-Центру що тепер буде з KoRa?

Там зараз йдуть дивні надумані перевірки, незрозуміло з якою метою. А на діяльність структур, які знаходяться в самій будівлі Довженко-Центру, та на KoRa це не вплинуло. Хоча цю ситуацію переживаю особисто. Багато в чому я навіть з Німеччини повертався для того, щоб тут щось робити. І Довженко був маркером змін на краще, я думав, що вони незворотні.

Як ставишся до нового формату онлайн-концертів?

Онлайн-концерти суто технічно зробити надзвичайно важко. Якість концертів з телефонів, ноутбуків гірше, тому поки я не можу це організувати. У мене, з іншого боку, є чим зайнятися — маю до кінця літа написати нову оперу. У жовтні має бути передпоказ. Сподіваюся, що тоді концертне життя повністю повернеться у звичний режим і премʼєра опери відбудеться із публікою.

  1. It is appropriate time to make a few plans for the long run and it’s time to be happy. I’ve read this submit and if I may just I wish to recommend you few fascinating things or suggestions. Perhaps you can write subsequent articles relating to this article. I desire to read more issues approximately it!

  2. Some tips i have constantly told people today is that when you are evaluating a good on-line electronics shop, there are a few variables that you have to consider. First and foremost, you want to make sure to choose a reputable and reliable retail store that has received great evaluations and scores from other consumers and business sector advisors. This will make certain you are dealing with a well-known store to provide good support and support to their patrons. Many thanks for sharing your thinking on this site.

  3. Can I simply say what a aid to seek out somebody who truly knows what theyre talking about on the internet. You definitely know easy methods to convey an issue to light and make it important. More individuals have to read this and perceive this aspect of the story. I cant imagine youre not more popular because you positively have the gift.

  4. hey there and thanks to your info ? I?ve certainly picked up anything new from right here. I did on the other hand experience some technical points the usage of this website, since I skilled to reload the web site lots of occasions previous to I could get it to load properly. I were pondering if your web host is OK? No longer that I’m complaining, but sluggish loading cases times will often impact your placement in google and can injury your high-quality score if ads and ***********|advertising|advertising|advertising and *********** with Adwords. Well I?m including this RSS to my email and can look out for a lot extra of your respective fascinating content. Make sure you update this again soon..

  5. Hello, Neat post. There is an issue together with your site in internet explorer, might test this? IE still is the market leader and a big component of other folks will miss your excellent writing due to this problem.

  6. Thanks for making me to obtain new ideas about pc’s. I also possess the belief that certain of the best ways to keep your laptop computer in perfect condition is by using a hard plastic-type material case, or shell, that suits over the top of one’s computer. These kind of protective gear are generally model targeted since they are manufactured to fit perfectly above the natural covering. You can buy these directly from the vendor, or via third party places if they are available for your notebook, however its not all laptop could have a covering on the market. Yet again, thanks for your guidelines.

  7. Hello there, just became aware of your blog through Google, and found that it is truly informative. I?m gonna watch out for brussels. I will appreciate if you continue this in future. Many people will be benefited from your writing. Cheers!

  8. Thanks for your write-up. My partner and i have continually observed that almost all people are desperate to lose weight because they wish to show up slim and attractive. Even so, they do not generally realize that there are more benefits for you to losing weight as well. Doctors claim that fat people come across a variety of disorders that can be directly attributed to their own excess weight. The great thing is that people who definitely are overweight and also suffering from several diseases are able to reduce the severity of their own illnesses by means of losing weight. You’ll be able to see a gradual but noted improvement in health whenever even a minor amount of fat loss is achieved.

  9. One more issue is that video games are normally serious in nature with the main focus on understanding rather than entertainment. Although, it has an entertainment factor to keep your children engaged, every single game is often designed to work on a specific group of skills or course, such as mathmatical or technology. Thanks for your article.

  10. I think this is among the most significant information for me. And i’m glad reading your article. But want to remark on some general things, The website style is ideal, the articles is really nice : D. Good job, cheers

  11. The root of your writing whilst appearing reasonable at first, did not work perfectly with me after some time. Somewhere within the paragraphs you managed to make me a believer but only for a very short while. I however have got a problem with your leaps in logic and you might do well to help fill in those breaks. When you actually can accomplish that, I will definitely end up being fascinated.

  12. Thanks for your publication. I would like to remark that the first thing you will need to accomplish is find out if you really need fixing credit. To do that you simply must get your hands on a copy of your credit file. That should really not be difficult, because the government makes it necessary that you are allowed to acquire one free of charge copy of your credit report per year. You just have to request that from the right people today. You can either look at website for that Federal Trade Commission or perhaps contact one of the major credit agencies directly.

  13. You really make it seem so easy with your presentation but I find this matter to be actually something that I think I would never understand. It seems too complex and very broad for me. I’m looking forward for your next post, I?ll try to get the hang of it!

  14. Just desire to say your article is as surprising. The clarity in your post is just spectacular and i can assume you’re an expert on this subject. Fine with your permission let me to grab your feed to keep up to date with forthcoming post. Thanks a million and please continue the gratifying work.

  15. I have noticed that in cameras, exceptional receptors help to {focus|concentrate|maintain focus|target|a**** automatically. Those sensors regarding some cams change in in the area of contrast, while others make use of a beam involving infra-red (IR) light, especially in low light. Higher specification cameras oftentimes use a combination of both systems and may have Face Priority AF where the digicam can ‘See’ some sort of face and concentrate only in that. Thank you for sharing your opinions on this blog.

  16. I have learned result-oriented things through your blog post. One other thing I have noticed is that in many instances, FSBO sellers will reject a person. Remember, they would prefer not to ever use your providers. But if a person maintain a reliable, professional romance, offering aid and staying in contact for four to five weeks, you will usually be able to win a business interview. From there, a listing follows. Thanks a lot

  17. When I originally commented I clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and now every time a comment is added I get 4 emails with the same comment. Is there any manner you possibly can remove me from that service? Thanks!

  18. I believe that avoiding processed foods may be the first step to be able to lose weight. They will often taste fine, but processed foods possess very little vitamins and minerals, making you eat more simply to have enough energy to get throughout the day. In case you are constantly consuming these foods, converting to whole grain products and other complex carbohydrates will help you to have more power while ingesting less. Great blog post.

  19. Simply desire to say your article is as astonishing. The clarity in your put up is simply excellent and that i can suppose you’re a professional on this subject. Well along with your permission allow me to snatch your RSS feed to keep updated with imminent post. Thank you a million and please continue the rewarding work.

  20. Thank you for another informative website. Where else could I get that kind of information written in such an ideal way? I have a project that I’m just now working on, and I’ve been on the look out for such info.

  21. Today, with all the fast way of living that everyone is having, credit cards get this amazing demand in the economy. Persons throughout every discipline are using credit card and people who aren’t using the credit card have made arrangements to apply for just one. Thanks for expressing your ideas on credit cards.

  22. Thanks for your posting. What I want to point out is that when evaluating a good on the web electronics shop, look for a internet site with complete information on important factors such as the personal privacy statement, protection details, payment guidelines, and also other terms plus policies. Often take time to see the help in addition to FAQ segments to get a greater idea of what sort of shop works, what they can do for you, and just how you can use the features.

  23. I was just looking for this information for a while. After six hours of continuous Googleing, finally I got it in your website. I wonder what’s the lack of Google strategy that don’t rank this type of informative websites in top of the list. Usually the top web sites are full of garbage.

  24. I discovered your weblog site on google and examine a few of your early posts. Continue to keep up the very good operate. I just additional up your RSS feed to my MSN News Reader. Looking for forward to reading more from you in a while!?

  25. Hey There. I found your blog using msn. This is an extremely well written article. I will make sure to bookmark it and return to read more of your useful information. Thanks for the post. I?ll certainly comeback.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *