Шевченківська премія-2021: огляд номінантів категорії «Музичне мистецтво»

Комітет з Національної премії України імені Тараса Шевченка оголосив довгий список номінантів на здобуття Національної премії 2021 року.

Цього року в категорії «Музичне мистецтво» представлені 5 номінантів:

Концертна програма «Йоганн Себастьян Бах «Гольдберг-варіації» для фортепіано»

Автор: Олексій Ботвінов.

З опису проєкту:

  • Олексій Ботвінов ‑ єдиний піаніст світу, якому пощастило виконати «Гольдберг ‑ варіації» Баха на сцені понад 300 разів.
  • Олексію Ботвінову належить унікальна авторська концепція прочитання задуму Баха, яка полягає в тому, що «Гольдберг ‑ варіації» є єдиним у своєму роді музичним пророцтвом, неймовірним бахівським експериментом.
  • О.Ботвінов пропонує чіткий структурний поділ Варіацій на 2 частини ‑ з 1 по 15, з 16 по 30.
  • Ідея О.Ботвінова в першій частині твору полягає в тому, щоб підкреслити різноманітність поліфонічної майстерності, яку Бах блискуче здійснив вже за перші 15 варіацій.
  • Друга частина Варіацій у виконанні О.Ботвінова ‑ це безпрецедентний в музичній історії експеримент, коли геній намагається заглянути в майбутнє.

Аудіальний проєкт «Український саксофон» Київського квартету саксофоністів Національної філармонії України

Автори: Юрій Василевич, Михайло Мимрик, Олександр Москаленко, Сергій Гданський

З опису проєкту:

  • Київський квартет саксофоністів Національної філармонії України засновано в 1985 році.
  • За час свого існування Київський квартет саксофоністів зіграв понад 3000 концертів та випустив 10 компакт-дисків, позначених високим професійним рівнем інтерпретації української та світової музичної спадщини.
  • Колектив активно пропагує творчість сучасних українських композиторів.
  • Музичний простір цього проєкту, реалізованого відповідно до історичної взаємозумовленості розвитку української культури через саксофонну інтерпретацію кращих її зразків.
  • У результаті успішної та наснаженої концертної діяльності колективу у різних куточках України та за її межами значно розширилася аудиторія слухачів академічної музики.

Концертна програма «Над Дніпровою сагою»

Автор: Юрій Курач (художній керівник Національної капели бандуристів України імені Г.І. Майбороди).

З опису проєкту:

  • Презентація концертної програми відбулась 09 березня 2020 року у Колонному залі ім.М.Лисенка Національної філармонії України.
  • Концертна програма «Над Дніпровою сагою» є синтезом популярних та маловідомих творів українських композиторів на вірші Тараса Шевченка разом із художнім читанням віршів та уривків з поем великого Кобзаря.
  • До програми входять кращі зразки української музичної класики, що представлені творчістю Кирила Стеценка, а саме, музично-драматичною виставою «Гайдамаки».
  • Програму цікавою та особливою роблять твори видатних українських композиторів-симфоністів Л.Ревуцького («Ой чого ти почорніло») та Б.Лятошинського («Ой ходить сон коло вікон»).
  • Програма «Над Дніпровою сагою» є втіленням культурного надбання нашої держави, яку об’єднує творчий спадок величної постаті видатного українського поета, художника, громадського діяча Тараса Шевченка.

 

Цикл «Архітектура голосу»

Автори: Олександра Андрусик (директорка агенції), Євген Шимальський (співзасновник агенції), Катерина Сула (виконавча продюсерка).

З опису проєкту:

  • Музичне агентство «Ухо», яке з’явилося у 2012 році, за роки свого існування перетворилося на потужну кураторську інституцію, що підтримує сучасну класичну музику в Україні.
  •  «Архітектура голосу» ‑ серія з дев’ятнадцяти концертів вокальної музики та двох виставкових подій, проведених у різні роки в Києві. Назва циклу була пов’язана з ідеєю презентувати нову музику у знакових для Києва спорудах.
  • У рамках циклу на стадіоні «Старт», що у 1941-1942 роках був перетворений на табір для полонених, в’язнів якого згодом розстріляли у Бабиному Яру, відбулася українська прем’єра «Капели Ротко» Мортона Фелдмана, родина якого походила з київських євреїв.
  • Цикл «Архітектура голосу» мав великий вплив як на популяризацію нової музики в Україні, фактично увівши на неї моду серед широкої культурної спільноти, так і на посилення уваги до міського ландшафту.
  • Діяльність музичного агентства «Ухо» стимулювала музичне життя в Україні, надавши імпульс створенню циклів концертів нової музики в інших українських містах (у першу чергу, Харкові та Одесі).

 

Цикл концертів «Фортепіанна музика Миколи Лисенка», «Фортепіанна музика Анатолія Кос-Анатольського», «Фортепіанна музика Бориса Лятошинського»

Автор: Олександр Козаренко

З опису проєкту:

  • Концерти з зазначеними монографічними програмами видатних українських композиторів впродовж 2016-2020 рр. відбулися в містах України, Польщі, Німеччини, Франції, Іспанії, де отримали високу оцінку піаністичної майстерності Олександра Козаренка.
  • Класична фортепіанна спадщина Миколи Лисенка доповнена п’ятьма невідомими п’єсами з Лейпцігського автографа 1878 року.
  • Диск фортепіанної музики Анатолія Кос-Анатольського включає його найкращі твори ‑ «Гірська легенда», «Ноктюрн», «Скерцо», Парафраз «Ой ти, дівчино, з горіха зерня», «Гомін Верховини», «Буковинська сюїта» .
  • Диск фортепіанної музики Бориса Лятошинського став однією з вельми вагомих творчих акцій на відзначення 125-ліття від дня народження класика української музики XX століття.
  • В цілому ж глибинний підхід до інтерпретації різностильової музики, проникнення у деталі авторського задуму (так, як це властиве не лише піаністу, а й композитору), важливість і вмотивованість кожного штриха, віртуозний блиск і неабиякий виконавський темперамент ‑ все це риси неповторного піанізму Олександра Козаренка.
  • Диски з записами фортепіанної музики М.Лисенка, А.Кос-Анатольського, Б.Лятошинського у виконанні Олександра Козаренка розповсюдились у світі, а концерти, що відбулися у різних країнах Європи, засвідчили як велику мистецьку цінність національної музичної класики, так і високу виконавську майстерність Олександра Козаренка.

 

«Фортепіанна музика Бориса Лятошинського» на «Київ Музик Фесті-2020»

 

 

У номінації «Театральне мистецтво» представлені дві опери:

Опера «Лис Микита» Львівського національного академічного театру опери та балету імені Соломії Крушельницької

Автори: Василь Вовкун (режисер), Іван Небесний (композитор), Ганна Іпатьєва (художниця костюмів); рік оприлюднення: 2020.

З опису проєкту:

  • Опера «Лис Микита» Івана Небесного написана на замовлення Львівської національної опери, прем’єра відбулася 21 лютого 2020 року. Лібрето Василя Вокуна за одноіменним текстом Івана Франка.
  • Режисер подає твір паралельно-двоадресним: він і для дітей, і для дорослих.
  • Уведені в партитуру і виведені з оркестрової ями на сцену народні музичні інструменти ‑ трембіта, цимбали, бандура, колісна ліра ‑ не лише підкреслюють національний колорит, а й додатково утримують увагу.
  • Залишаючи як базовий конструкт оперу, композитор нагромаджує чималий багаж рис різних сценічно-музичних видів: мюзиклу, оперетки, бурлеску, буффонади, шоу, перформенсу, творячи, по суті, синтетичний видовищний жанр, в якому допускається і довільне комбінування всіх чинників дійства.
  • Гравітація до етно-фольклорного начала дозволяє трактуваги цей твір не лише як сучасний, з яскравим автентизмом та з голівудсько-бродвеївськими ефектами, а як достойний національний музичний продукт.

 

Опера «LaTraviata» Дж. Верді Одеського національного академічного театру опери та балету

Автор постановки: Євген Лавренчук.

З опису проєкту:

  • У 2019 році Євген Лавренчук поставив оперну вистава «LaTraviata» Дж. Верді, прем’єра якої відбулася на сцені Одеського національного академічного театру опери та балету у листопаді 2019 р. у рамках міжнародного оперного форуму «Open to Progress».
  • Режисером був запропонований власний метод роботи і з оперними акторами, і з самим матеріалом, постановка відрізняється новаторським підходом до класичного сюжету та сценічним експериментом.
  • Основним художнім досягненням даної постановки є не-оперний підхід у роботі з артистами, а також створення візуального образного ряду, який нагадує кінематографічний метод, включення драматичних моментів (читання листів Джузеппе Верді) та саунд-дизайн на додаток до прописаної автором партитури.
  • Для загальнонаціонального оперного руху вистава стала резонансною подією та безпрецедентним приводом до обговорення у соцмережах з рекордною кількістю відгуків.
  • На сьогоднішній день постановка «LaTraviata», саме завдяки режисурі, запрошена на гастролі до Бельгії та Нідерландів, навколо вистави проводяться лабораторії критиків, видається наукова книга (автор Андрій Аблов) та арт-бук, створюється телевізійна версія з динамічною зйомкою та монтажем, випускається студійний DVD.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *